شناسایی و صدور شناسنامه‌ برای شورابه‌های کشور

مدیرکل آزمایشگاه‌های سازمان زمین شناسی کشور گفت: تاکنون لیتیوم شورابه های کویرهای خور و بیابانک، قم و مرنجاب سنجش و شناسایی شده‌اند.

سهیلا نیلویل، مدیرکل آزمایشگاه‌ها و امورفنی سازمان زمین شناسی کشور با بیان اینکه اندازه‌گیری لیتیوم در شورابه‌های کشور برای اولین بار ، با دقت و صحت قابل اطمینان، در آزمایشگاه مرکزی سازمان زمین‌شناسی سنجیده شد که براین اساس به‌زودی دستورالعمل اندازه‌گیری و روش اجرایی آنالیز لیتیوم تدوین خواهد شد و در انتظار اخذ استاندارد ملی است، تصریح کرد: چندین‌ماه در آزمایشگاه سازمان زمین شناسی کار مطالعاتی با موضوع آنالیز دقیق شورابه‌های کشور برای اندازه‌گیری فلزات استراتژیک از جمله لیتیوم که در صنایع مختلف همچون ساخت باتری‌هایی با عمر طولانی کاربرد دارد، آغاز شده است.

وی در این راستا افزود: صرف دریافت نتایج از دستگاه های آنالیزی ملاک صحت نتایج نیست اینکه این عدد چقدر قابل اطمینان باشد، جای سوال دارد بویژه اگر برای اندازه گیری لیتیوم در ماتریکس بسیار سختی به نام شورابه باشد.

سهیلا نیلویل با بیان اینکه به همین دلیل بمنظوز اندازه گیری دقیق و قابل قبول، باید یکسری پارامترها را همزمان اندازه گرفت، تصریح کرد: از این رو برروی حدود 700 نمونه از شورابه های سنتزی و مصنوعی (که در محیط آزمایشگاه ساخته شده) و یکصد نمونه از شورابه‌های طبیعی از مناطق مختلف مطالعه شده است و تاثیر سایر عناصر مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، کلر، سولفات و میزان اسیدیته، مواد جامد حل شده و چگالی شورابه ها روی اندازه گیری لیتیوم بررسی و علاوه بر آنها نمونه های استاندارد نیز صحت سنجی شد تا اینکه بتوانند عدد لیتیوم را با دقت و صحت قابل پذیرش گزارش کنند.

نیلویل افزود: تاکنون لیتیوم شورابه های کویرهای خور و بیابانک، قم و مرنجاب سنجش و شناسایی شده و در طرح شناسایی و استحصال لیتیوم، شورابه‌های کشور شناسنامه‌دار می‌شوند تا عناصر آنها شناسایی و غلظت آنها تعیین شود.

وی همچنین افزود: خاک رسوبی و پلایه ها شورابه ها منبع ذخیره سازی لیتیوم هستند و از این رو شناسایی غلظت لیتیوم در این شورابه ها در کشوری مانند ایران که شورابه زیاد دارد، حائز اهمیت است و مشخص می کند که استخراج آنها از شورابه کدام منطقه صرفه اقتصادی دارد.

گفتنی است، لیتیوم سبکترین فلز و دارای چگالی به اندازه نصف چگالی آب است. به دلیل واکنش‌پذیری بالای لیتیوم، هرگز نمی‌توان آن را به صورت عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد. لیتیوم و ترکیب‌های آن کاربردهای فراوانی دارند از آن جمله در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما، آلیاژهای با مقاومت بالا نسبت به وزن که در فضاپیماها کاربرد دارد، باتری‌های لیتیوم و لیتیوم-یون. کاربردهای یاد شده بیش از نیمی از لیتیوم تولیدی را از آن خود می‌کند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود