امکان ابطال مجوزهای خودکار کسب و کار وجود دارد/ صدور 100 هزار مجوز خودکار از اول تیر ماه

رئیس مرکز ملی مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با بیان اینکه امکان ابطال مجوزهای خودکار کسب و کار وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه‌ها فرصت دارند تا مجوزهایی که به صورت خودکار صادر شده است را مجددا بررسی کنند.

سید امیرحسین سیاح، رئیس مرکز ملی مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در گفتگویی پیرامون مجوزهای نهایی که به صورت خودکار صادر شده است، گفت: این مجوزها قانونی است و هیچ دستگاهی حق ندارد اشکالی در کسب و کار ایجاد کند مگر آنکه دستگاهی بیاید و در بررسی مجدد اعلام کند که فرد دریافت کننده مجوز یکی از شروط لازم را نداشته است.

وی تاکید کرد: تنها در این صورت است که امکان باطل کردن مجوز وجود دارد.

سیاح با بیان اینکه در بحث مجوزهای فرآیندی به دستگاه‌ها اعلام کردیم که می‌توانند مجوزهای صادر شده را مجدد بررسی کنند و در صورتی که مستحق دریافت مجوز بودند به مرحله بعدی خواهند رفت، افزود: باید توجه داشت که در غیر این صورت امکان ابطال این دسته از مجوزها نیز وجود دارد.

وی افزود: بسیاری در ابتدای صدور خودکار مجوزها شاکی بودند اما در حال حاضر می‌گویند که برخی مجوزها که دو سال بلاتکلیف بودند تعیین تکلیف شدند.

رئیس مرکز ملی مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصریح کرد: در واقع در ابتدا برخی دستگاه ها نحوه باطل کردن مجوزها را نمی‌دانستند اما امروز آشنایی پیدا کردند و از سوی دیگر نیز باگ‌های بین درگاه ملی و دستگاه‌های تخصصی وجود داشت که به تدریج برطرف شده است.

وی با بیان اینکه برخی متقاضیان و مردم همچنان بر این امر متصور هستد که مجوز کاغذی دارند اما مجوزهای الکترونیک تنها یک QR کد است، نیز گفت: دیگر این موضوع که فردی کسی بخواهد کاغذی را امضا و مهر کند وجود ندارد.

سیاح تصریح کرد: با این وجود برخی همچنان حضوری به دستگاه‌ها مراجعه می‌کنند که ما نیز چندین بار به دستگاه‌ها اعلام کردیم که حق ندارند افرادی که برای آنها مجوز خودکار صادر شده است را فرابخوانند. اما باید چک کنند که فردی بدون داشتن شرایط لازم مجوز دریافت نکرده باشد.

وی اظهار کرد: حدود 100 هزار مجوز از 150 هزار مجوز تاخیر خورده توسط درگاه ملی مجوزها به طور خودکار صادر شد و ما با هماهنگی مراجع صدور مجوز مرحله‌ای، صدور خودکار مرحله(مجوزهای فرآیندی) را بستیم اما اعلام کردیم که بروند و مجوزهای قبلی را بررسی کنند و اشکالات را استخراج کنند. اما صدور مجوزهای خودکار برای مجوزهای نهایی همچنان باز است. در نتیجه حکم قانون در حال اجرا است.

رئیس مرکز ملی مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درباره این موضوع که کدام شرایط برای صدور خودکار مجوزها بررسی شده است، اظهار کرد: در سال 1402 برای برخی مجوزها که نیازمند تاییدیه‌های امنیتی بودند و قصد صدور مجوز خودکار داشتیم، اقدام کردیم و تاییدیه‌ها را نیز دریافت کردیم.

وی تصریح کرد: در واقع این موارد مربوط به دور اول صدور مجوزهای خودکار است اما در دور دوم صدور کلیه مجوزها انجام شده است.

سیاح همچنین درباره این موضوع که آیا مجوزهایی که ممکن است شروط لازم را نداشته‌اند نیز صادر شده است یا خیر، گفت: بله و براساس قانون همه مسئولیت‌های این اتفاق برعهده مرجع صادرکننده مجوز است چراکه وظیفه داشته تا سریعتر مجوز را بررسی کند.

وی افزود: در حال حاضر نیز دیر نشده و دستگاه‌ها فرصت دارند تا مجوزهایی که به صورت خودکار صادر شده است را مجدد بررسی کنند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود