صنعت لوازم خانگی ایران در زنجیره جهانی تأمین مشارکت ندارد

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی ایران در زنجیره جهانی تأمین مشارکت ندارد، اظهار کرد:: تأمین مواد اولیه در کشور ما با توجه به سازوکار بورس یکی از معضلات است که به علت عرضه ناکافی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

عباس هاشمی، دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه حجم بازار لوازم خانگی در دنیا حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است  از پیش بینی رشد ۵ درصدی برای این صنعت در دنیا خبر داد و اظهار کرد: در ایران حدود ۶.۵ میلیارد دلار گردش نقدینگی و گردش بازار لوازم خانگی است و رشد سالانه بسته به گروه کالایی از ۵ تا ۲۰ درصد است.

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش بینی شده است و برای صنعت رشد ۸.۵ درصدی تعیین شده است. سهم صنعت از ارزش افزوده کشور ۱.۴ درصد است.

هاشمی با اشاره به مشکلات بخش صنعت اظهار کرد: تأمین مواد اولیه در کشور ما با توجه به سازوکار بورس یکی از معضلات است که به علت عرضه ناکافی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه تأمین مواد اولیه اصلی ترین قدم در بخش تولید و صادرات و توسعه واحدهای صنعتی محسوب می شود گفت: با توجه به اینکه قیمت گذاری دستوری و یا همان اعمال سیاست‌های سرکوب قیمتی، انجمن و یا سایر واحدهای تولیدی به این موضوع بسیار پرداختند و با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت، سازمان حمایت جلسات مختلفی برگزار کردند و دلایل منطقی ذکر کردند که سیاست قیمت گذاری دستوری سیاست صحیحی نیست با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه با نرخ آزاد به دست تولید کننده می‌رسد لذا در حال حاضر خبری شنیده می‌شود که ظاهراً قیمت گذاری معطوف به کالاهای اساسی شده و محدودیت در خصوص صنایع برگزار می‌شود.

هاشمی ادامه داد: به طور عام در صنعت و به طور خاص مشکل در صنعت کشور قطع ارتباط سیستماتیک با جهان است و عدم مشارکت صنعت لوازم خانگی در زنجیره جهانی تأمین و ارزش یکی از مشکلات ما است و ما باید جایگاهمان مشخص شود و تا این اتفاقات رخ ندهد به توسعه پایدار صنعتی نخواهیم رسید.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود