اجرای برنامه ۵ ساله اصلاح و احیای مراتع نیازمند ۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۲۰ میلیون هکتار اصلاح، احیا و مدیریت مراتع در برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شده است، گفت: اجرای برنامه ۵ ساله اصلاح و احیای مراتع نیازمند ۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه است.

ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از هدف‌گذاری ۲۰میلیون هکتار اصلاح، احیا و مدیریت مراتع دربرنامه هفتم خبر دادو اظهار کرد: از این رو برای اجرای به موقع و دستیابی به این اهداف یک برنامه ۵ ساله را تدوین و سهم استان‌ها را نیز در آن مشخص شده است.

وی در این راستا تصریح کرد: این برنامه شامل اقداماتی شاخصی همچون ساماندهی و مدیریت چرا در سطح ۱۵ میلیون هکتار، عملیات بیولوژیک در سطح یک میلیون هکتار، عملیات بیومکانیک در سطح یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار، ۳۰۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی، حفاظت و قرق در سطح دو میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار است.

بهزاد در ادامه با بیان اینکه بمنظور اجرای برنامه ۵ ساله اصلاح و احیای مراتع در قالب برنامه هفتم توسعه، حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم، افزود: امسال در سال نخست برنامه هفتم، دو میلیون هکتار طرح مرتعداری، دو میلیون هکتار احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری، ۱۰۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک، ۱۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک، ۴۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی و ۱۵ میلیون هکتار مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ به انضمام ۴۰۰ هزار هکتار پروژه‌های مدیریتی برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای تحقق و اجرای برنامه‌های اصلاح و احیای مراتع در سال نخست نزدیک به ۱,۸۵۰ میلیارد تومان است، نیز اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ مبلغ ۶۵ میلیارد تومان اعتبار به صورت نقدی و اسناد خزانه برای برنامه اصلاح و احیا و مدیریت مراتع کشور پرداخت شد در حالی که ۳۸۲ میلیارد تومان از طریق مشارکت مردمی و از سوی بهره‌برداران مراتع در این زمینه هزینه شد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: معیشت و زندگی نزدیک به یک میلیون و ۲۱ هزار خانوار شامل حدود ۵ میلیون نفر وابسته عرصه‌های منابع طبیعی است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود