تفاوت‌ پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها در چیست؟

رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح تفاوت‌ پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها اظهار کرد: یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های توسعه پتروپالایشگاه‌ها در ایران، امکان سرمایه‌گذاری غیر دولتی است.

زینب قیصری، رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با تاکید بر این موضوع که تولیدات پتروپالایشگاه‌ها غیرقابل تحریم هستند، اظهار کرد: توسعه پتروپالایشگاه‌ها از جمله راهبردهای کلیدی محسوب می شود که می‌تواند به عنوان یک پاسخ موثر به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران عمل کند.

وی افزود: این تاسیسات نه تنها سبب کاهش وابستگی کشور به صادرات نفت خام می شود، بلکه با تبدیل نفت به محصولات شیمیایی با ارزش افزوده بالا، درآمدهای ارزی کشور را نیز افزایش می‌دهند.

قیصری با بیان اینکه محصولات تولیدی در پتروپالایشگاه‌ها به دلیل تنوع و گستردگی بازارهای مصرفی، غیرقابل تحریم‌ هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را به مصرف‌کنندگان نهایی فروخت، ادامه داد: با توجه به این امر و با حرکت به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها، ایران می‌تواند از مزایای متعددی بهره‌مند شود.

وی در این راستا تصریح کرد: اولاً، این حرکت به کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای حاصل از خام‌فروشی نفت کمک می‌کند و کشور را در برابر شوک‌های خارجی در بازارهای نفتی در دسترس کشور مقاوم‌تر می‌سازد. ثانیاً، پتروپالایشگاه‌ها با ایجاد ارزش افزوده و افزایش حاشیه سود، می‌توانند نقشی اساسی در بهبود اقتصاد کشور ایفا کنند. از منظر اقتصادی، تبدیل نفت خام به محصولات با ارزش‌تر نه تنها باعث افزایش درآمدهای صادراتی می‌شود، بلکه به ایجاد اشتغال و تحریک رشد صنایع مرتبط نیز منجر می‌گردد.

رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح تفاوت‌های موجود میان پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها و نیز اهمیتی که در این راهبرد دارند، اظهار کرد: در حالی که پالایشگاه‌ها عمدتاً بر تولید سوخت‌های فسیلی متمرکز هستند، پتروپالایشگاه‌ها با ترکیب فرآیندهای پتروشیمی، قادر به تولید مواد شیمیایی پایه و محصولات با ارزش‌تری همچون الفین‌ها و آروماتیک‌ها هستند.

وی ادامه داد:در حقیقت این رویکرد نه تنها کارآیی استفاده از منابع نفتی را افزایش می‌دهد بلکه سبب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش حاشیه سود نیز خواهند شد.

قیصری در ادامه با اشاره به موضوع تسهیلات برای جذب سرمایه گذار خارجی نیز اظهار کرد: یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های توسعه پتروپالایشگاه‌ها در ایران، امکان سرمایه‌گذاری غیر دولتی و ارائه مشوق‌های متعدد برای جذب سرمایه‌گذاران طبق قانون مصوب مجلس در این زمینه است.

وی ادامه داد: در واقع اعطای مجوز تنفس خوراک برای سال اول و همچنین ایجاد اعتبار ارزی برای تهاتر تجهیزات با نفت خام به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز از راهکارهای مهمی هستند که می‌تواند باعث جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه شوند. این سیاست‌ها نه تنها به کاهش هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند بلکه محیطی مساعد برای رشد و نوآوری در صنعت نفت فراهم می‌سازند.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود