دانستنی‌های مصالح ساختمانی؛

نقش دیوار گچی‌ها در ساختمان‌سازی

 پانل‌های گچی دارای ساختار پایه گچی است و دارای اسامی مختلفی همچون دیوار گچی و یا دیوارهای پیش ساخته است که در امور ساختمانی چه ساختمان های نوساز و چه برای تعمیرات و بازسازی ساختمان ها از آن استفاده می کنند.

پانل‌های‌ گچی و مزایای آن

پانل گچی یا همان دیوار گچی یا دیوار پیش ساخته نامی عمومی برای مجموعه محصولاتی است که از مخلوط آب و گچ حاصل می شود و ظاهری تقریبا شبیه به گچ ساختمانی دارد اما با این تفاوت که ذرات آن نسبت به پودر گچ معمولی دانه‌بندی ریزتری دارد.

در واقع پانل‌های گچی دارای ساختار پایه گچی است اما سطح رویی آنها را می‌توان با موادی نظیر کاغذ یا فایبرگلاس پوشاند.

ساخت و تولید پانل‌های گچی پیش ساخته به صورت یکپارچه است.

پانل گچی قابلیت نصب روی سطوح سیمانی، قاب چوبی و فلزی، بنایی و… را دارد.

برای استفاده مختلف از این پانل، روش نصب آن کمی تغییر خواهد کرد تا نقص‌های پستی و بلندی سطح به عنوان مثال سیمان پوشانده شود.

از مزایای این پانل ها می توان به: اقتصادی، نسوز و جلوگیری از آتش سوزی، عایق صوتی، دوام بالا و تنوع آنها در طراحی ‏و دکوراسیون نام برد.

کاهش شدید ضایعات ساختمان، عایق حرارتی، صدای مناسب‏، وزن سبک، کمبود گچ، سیمان، خاک و سرعت عملکرد بالا اشاره کرد.‏

 

معایب پانل گچی

از معایب این پانل های گچی می توان به بروز مشکلاتی که برای نصب پانل های گچی وجود دارد اشاره کرد، به طور مثال در ‏نصب پانل گچی دمای محیط نباید از چهار درجه سانتیگراد کمتر باشد و اگر از چسب برای نصب استفاده شده باشد، این ‏پنل ها برای دمای ۱۰ درجه سانتیگراد مناسب نیستند.

در واقع پانل های گچ در زمان نصب نباید در معرض رطوبت بالا قرار داشته ‏باشند و در هنگام نصب در جو گرم، خنک کننده محیط و تهویه یا جریان هوا در اطراف پنل مورد نیاز است.

توجه داشته باشید که در هر ‏صورت دمای بالاتر از ۳۵ درجه مناسب نیست و به طور کلی، شکنندگی به ویژه هنگام حمل و نصب، رطوبت، ضد آب ‏بودن و هزینه نسبتاً بالا را می توان از معایب آن دانست.‏

معرفی انواع پانل گچی

 ‏تخته گچ معمولی یا ساده (‏RG‏) ‏

کاربرد پانل های تخته گچی در دیوار های جداکننده کناف، سقف کاذب می باشد. استفاده از این پانل ها باید در مکان هایی باشد که محیطی خشک دارند و امکان آتش سوزی در آن نیست. رنگ صفحه پانل گچی معمولی کرم رنگ است.

پانل گچ مقاوم در برابر رطوبت (‏MR‏)‏

صفحاتی وجود دارد که گچ آنها با مواد ضد رطوبت ترکیب شده و در فضاهای مرطوب مانند آشپزخانه و سرویس های بهداشتی ‏استفاده می شود. جلد این صفحات به رنگ سبز است که در امتداد آن محور میانی دارای مهر آبی از کناف است.

پانل گچی مقاوم در برابر آتش FR

از آن در مواد فایبرگلاس استفاده می شود که آن را بسیار مقاوم در برابر آتش می کند. برای پوشش ستون ها و تیرهای فولادی استفاده می شود. جلد این صفحات صورتی است.

پانل گچی مقاوم در برابر رطوبت و آتش MF

موج تشکیل شده حاوی الیاف شیشه و مواد مقاوم در برابر رطوبت است. به همین دلیل دارای خاصیت مقاومت در برابر رطوبت و آتش سوزی همزمان است. برای مواردی مانند چاه های تاسیساتی استفاده می شود. جلد این صفحات سبز است.

محدودیت استفاده پانل‌های گچی

همانطور که در قسمت معایب استفاده از پانل گچی اشاره شد، بمنظور نصب پانل های گچی دمای محیط نباید کمتر از ۴ درجه سلسیوس (سانتیگراد) باشد و اگر برای نصب آن از چسب استفاده شود، دما نباید کمتر از ۱۰ درجه باشد. مگر اینکه تولید کننده ی دیوار گچی پیشنهاد دیگری داشته باشد.

در صورت گرم کردن فضای نصب، باید به تهویه هوا و ممنوعیت بالا رفتن دما به بیش از ۳۵ درجه توجه شود و در زمان نصب پانل های گچی نباید در معرض رطوبت بسیار بالا قرار بگیرند.

در زمان نصب در محیط کار گرم بهتر جریان هوایی محیط اطراف پانل را تا دمای مطلوب خنک کند.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود