دانستنی‌های مصالح ساختمانی؛

 آجرجوش در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

آجرجوش در واقع آجرهایی هستند که بسیار پخته شده اند و درنتیجه شکل آنها ناصاف و رنگ آن ها به حالت تیره درآمده است، زیرا از ته کوره ها حاصل شده اند.

جالب است بدانید که از این گونه آجرها در ساخت پی‌های ساختمان استفاده می شود، زیرا به هم متصل بوده و به دلیل مقاومت بالایی که دارند برای پی سازی و یا زیر سازی ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرند.

در واقع آجرجوش از نوع خاصی خاک که تحمل گرمایی بالایی دارد، ساخته می شود و این آجرها در زمان فرآیند آجرسازی، به دلیل خشک نکردن به موقع تشکیل می شوند.

کاربرد آجرجوش

آجرجوش، یک آجر خاص در صنعت سفال پزی است که دارای اهمیت ویژه‌ای است، اما از سوی دیگر از این آجر برای نماسازی ساختمان‌ها، فرش کف پیاده روها، پوشش بدنه و کف آبروها و مجراهای فاضلاب و تونل‌ها و ساختن دودکش‌ها، فرش کف کارخانه‌ها، انبارهای کشاورزی و سالن های دامداری پرورش طیور استخر های صنعتی و سایر موارد نظیر آنچه که گفته شد، استفاده‌‌ می شود.

البته در این میان توجه داشته باشید که آجر جوشی که به کار فرش کردن کف سواره رو و پیاده‌رو می‌رود، باید تاب ضربه پذیری بالایی داشته باشد.

خیلی کم ساییده شود، زبر بوده و پس از سایش زبر بماند.

آجر جوش برای پوشش دیواره تونل‌ها و گنداب روها نیز به کار می‌رود.

ویژگی‌های آجرجوش

اگر بخواهیم بصورت خیلی دقیقتر آجرجوش را بررسی کنیم باید اینطور بگوییم کهف تاب فشاری آجر جوش نباید از  N/mm۲۳۵ کمتر باشد.

آجر جوشی ساختمانی نباید بیش از ۶٪ و آجر فرش بیش از ۴٪ وزنش آب بمکد.

وزن ویژه آجر جوش باید بیش از ۱٫۹ باشد. آجر جوشی که به کار فرش کردن کف سواره رو و پیاده‌رو می‌رود، باید تاب ضربه پذیری بالایی داشته باشد. خیلی کم ساییده شود، زبر بوده و پس از سایش زبر بماند.

 از جمله ویژگی های آجر جوش که از ترکیب اکسید آهن و پودر سنگ آهک تولید می­شود این است که نباید ترد و لاشه گردد، بلکه باید سخت و مقاوم در برابر ضربه بوده و لب پر و ساییده نشود. آجر جوش در برابر یخ زدن و مواد شیمیایی مقاوم بوده و مقاومت فشاری بالایی دارد زیرا معمولا برای فرش کردن مسیرها و پیاده روها به کار می روند.

آجرجوش بیشتر از گونه های دیگر حرارت دیده در مجاورت آتش قرار داشته که در نتیجه آن جذب آب را از دست می دهد و در نتیجه آن را در پی یا در پله (جایی که پاخور زیاد است) به کار میبرند.

از این نوع آجر، دو جوش نیز وجود دارد که سخت تر از  آجر جوش است. استفاده از آجر جوش در جاهایی که با آب ارتباط دارد، مناسب است و اندود ماسه آهک را روی آجر جوش می کشند.

این آجر نباید در گرمای کوره عرق کند بلکه باید به صورت خمیر درآمده و ذرات آن به هم بچسبند.

 برای این منظور به آن گدازآور می افزایند که معمولا اکسید آهن است.

اکسید آهن هم می تواند دمای پخت آجر را کاهش دهد و هم رنگ آن را سرخ نگه می دارد. هرچه میزان آهک مورد استفاده در آجر بیشتر باشد، رنگ آن روشن تر خواهد شد.

مزایا آجرجوش

  • آجر جوش تاب ضربه پذیری بالایی دارد
  • بسیار کم ساییده می‌شود
  • دوام و طول عمر بسیار بالایی دارد
  • در برابر لب شدن مقاوم است
  • در برابر یخ زدن و مواد شیمیایی مقاوم است
  • آب بسیار کمی جذب می‌کند
  • برای محیط ‌های مرطوب بسیار مناسب است
  • در برابر ضربه، مقاومت بالایی دارد
  • به دلیل تخلخل کم، در مقایسه با آجرهای معمولی عایق حرارتی مناسبی هستند
  • سبک زیباشناسی منحصر به فردی دارد
  • در برابر فرسایش و هوازدگی مقاوم است
  • آجر جوش قابل بازیافت است.

معایب آجرجوش

حال اگر بخواهیم در مورد جوانب منفی آجرجوش صحبت کنیم می توانیم به چگالی بالا آن که باعث افزایش بار مرده در ساختمان می‌شود، برای استفاده در ساختمان سازی به ملات مخصوص نیاز دارد (چون آب کمی جذب می‌کند) و برای هر نوع پروژه عمرانی، قابل استفاده نیست را اشاره کنیم.


بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود