دانستنی‌های مصالح ساختمانی؛

آجر نسوز و دانستنی‌هایی درباره آن

وقتی به دنیای ساخت و ساز و ساختمان سازی وارد می شویم متریال و مواد و ابزارآلات مختلفی را می شناسیم و با آن ها کار می کنیم که برخی از آن ها زیبایی کار را دو چنوان می کند در این میان و برای استفاده از نمای ساختمان نیز آجر نسوز از جمله متریال هایی است که به کمک ما می آید.

معرفی کوتاه آجر نسوز

آجر نسوز یا (Firebrick) یکی از متنوع ترین انواع آجر نماها در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود و این تنوع را می توان در رنگ ها (قرمز انگلیسی، پرتقالی شاموتی، سفید، مشکی، و…) و همچنین در طرح های (ساده، کامل، کرکره ای، رستیک، تایل و…) این آجر دید.

جالب است بدانید ککه استفاده از آجرهای نسوز تنها به ساخت و ساز ختم نمی‌شود بلکه در بسیاری از صنایع مانند فولاد، سیمان، سرب، روی، شیشه و ... استفاده می شود، در واقع آجرهای نسوز برای کوره‌های این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 ویژگی آجرهای نسوز

 مقاومت بالا در برابر حرارت را می توان مهم ترین ویژگی آجر نسوز دانست، مسئله که سبب می شود تا از این متریال به عنوان پوشش درونی کوره های صنعتی استفاده شده و حتی قابل استفاده در شومینه ها هم می باشد.

در واقع در فضاهایی که دارای درجه حرارت بالایی هستند، می توان از آجر های نسوز استفاده کرد، البته از سوی دیگر به این موضوع نیز توجه داشته باشید که آجر های نسوز با توجه به نوع ماده ای که در ترکیبات آنها به کار رفته است، دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام با توجه به مواد به کار رفته در آنها گستره های مختلفی از حرارت را می توانند تحمل کنند.

اما آنچه تا دهه ۱۹۶۰ برای پوشش کوره ها مورد استفاده قرار می گرفت، کربن و خاک نسوز است و در حال حاضر کاربرد آجرهای نسوز در پوشش داخلی کوره ها بسیار گستره است.

مزایای آجر نسوز

همانطور که اشاره شد این مدل از آجرها که امروزه به صنعت ساختمان سازی راه پیدا کرده اند از ویژگی‌های منحصر بفردی برخوردار است. اما هر محصولی در کنار برخورداری از مزیت ها بدیهی است که معایبی نیز داشته باشد.  

کاهش مصرف انرژی

اولین و مهمترین امر در خصوص مزایای آجر نسوز کاهش مصرف انرژی است.

براساس تحقیقات این امر ثابت شده که ضخامت دیوار ها تاثیر بسزایی در حفظ انرژی دارد و بافت منسجم و ساختار آجر نسوز به این صورت است که سبب ثبات تغییرات دمایی می شود.

این آجرها همچون عایق عمل کرده و از تبادل انرژی محیط داخلی با فضای بیرونی ساختمان مانع به عمل می آورد.

برخورداری از دوام و ماندگاری بالا

نکته دیگر در خصوص آجرهای نسوز که سبب محبوبیت آنها شده برخورداری از دوام بالا است. مواد اولیه بکار رفته در فرمولاسیون این آجر نسوز به دلیل دارا بودن مواد معدنی موجب افزایش طول عمر آن شده اند.  آجرهای نسوز از دوام بالایی در برابر آفات، آتش و تغییرات آب و هوایی دارا می باشند.

هزینه نگهداری پایین

در بررسی مزایا و معایب آجر نسوز ابتدا ویژگی ها و مزیت های این مدل آجر را مورد بررسی قرار دادیم. از دیگر نکات مهم این است که هزینه ی نگهداری آجرهای نسوز بسیار پایین و مقرون به صرفه است. به دلیل برخورداری از دوام بالا سالهای متمادی همچنان بدون آسیب پذیری ماندگاری مطلوبی دارد و دیگر هزینه های مورد نیاز برای ترمیم و مرمت را حذف می کند.

معایب آجر نسوز

آجر نسوز در کنار برخورداری از مزیت های متعدد دارای معایبی نیز هست، که به طور عمده این مشکلات در صورتی رخ می دهد که آجر نسوز مرغوب نباشد و یا اینکه طی فرآیند تولید پروسه ی ساخت با رعایت اصول استاندارد انجام نشود با مشکلاتی از قبیل تیرگی رنگ، نیم پز شدن، شوره زدگی، پوکی و آلوئک مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود