مسکن و اجاره‌بها؛ ۸۰ درصد دریافتی کارگران را می‌بلعد

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه در شرایط امروزی، مسکن و اجاره‌بها؛ ۸۰ درصد دریافتی کارگران را می‌بلعد، اظهار کرد: بهترین ساز و کار تامین مسکن کارگران، تعاونی‌های مسکن کارگری است.

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفتگویی با بیان اینکه بهترین ساز و کار تامین مسکن کارگران، تعاونی‌های مسکن کارگری است، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد دریافتی کارگران را مسکن و اجاره‌بها می‌بلعد و با توجه به این موضوع بمنظور خانه‌دار شدن کارگران از طریق تعاونی ها لازم است در ابتدا تعاونی‌های مسکن کارگری تشکیل و سپس توسط آنها وام های بدون بهره با اقساط بلند به کارگران پرداخت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تامین زمین رایگان، پرداخت وام‌های ارزان قیمت و نظارت بر ساخت و ساز از مهم‌ترین اقدامات در جهت تامین مسکن کارگران است، اظهار کرد: کارگران عمدتا آورده کمی برای خانه‌دار شدن دارند و با توجه به این موضوع بهترین راهکار این است که در قالب تعاونی‌های مسکن کارگران را ساماندهی کنیم.

ابوی تصریح کرد: با توجه به این موضوع دولت و وزارت تعاون باید بر عملکرد تعاونی‌ها نظارت کند و وام‌های بدون بهره با اقساط بلندمدت در اختیار کارگران گذاشته شود.

گفتنی است، طی روزهای اخیر اصغر آهنی‌ها ، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار توجه ویژه به مسکن کارگران را مورد تاکید قرار داده و خواستار استفاده از ظرفیت ماده ۱۴۹ قانون کار در بحث احداث مسکن کارگری شده بود.

وی در این راستا اظهار کرده بود که یکی از مسایلی که حال نیروی کار را بهبود می بخشد و بخش کارفرمایی هم برای آن اعلام آمادگی کرده، بحث مسکن کارگری و استفاده از ظرفیت ماده ۱۴۹ قانون کار است.

آهنی‌ها افزود: در سال 1402 در شورای عالی کار تشکیل قرارگاه مسکن برای حل مشکل مسکن کارگران مطرح شد و اجرای کامل ماده ۱۴۹ مورد تاکید قرار گرفت.

 

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اظهار کرد: بیش از یک دهه برخی سیاست‌گذاری‌ها به سمت و سویی رفته که امروز مسکن به یک مشکل حاد تبدیل شده و هزینه‌های بخش کارگری که آسیب پذیرترین قشر در جامعه هستند تحت الشعاع افزایش قیمت مسکن قرار گرفته است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود