سهم ایران از بازار ۱۲۰۰ میلیاردی منطقه چقدر است؟

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه ۱۵ کشور همسایه داریم که سالانه ۱۲۰۰میلیارد دلار با هم و با دنیا خرید و فروش می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به این موضوع سهم ایران از این بازار صرفا یک دهم یا۳۰ الی۴۰ میلیارد دلار است.

یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی در اظهاراتی ضمن تاکید بر وجود نقشه راه برای تولید اظهار کرد: در غیر این صورت تجارت و واردات و صادرات به راه درستی نمی‌رود؛ زیرا باید بدانیم چه محصولی تولید کنیم تا بتوانیم آن را بدرستی صادر کنیم.

 وی با بیان اینکه دولت باید محصولی صادرات محور تولید کند که مناسبِ امروزِ رقبا و دیگر کشورها باشد به موضوع خودکفایی نیز اشاره کرد و گفت: مزیت نسبی یک نظر قطعی است؛ به این معنا که هر کشوری باید در پی مزیت‌های خود باشد؛ البته خلق مزیت هم اهمیت دارد؛ ولی شرایط آن باید در کشور وجود داشته باشد.

آل اسحاق تأکید کرد: تولیدکننده به نقدینگی و حمایت‌های حقوقی نیاز دارد و بیمه و مالیات و تأمین مواد اولیه و نیز روابط بانکی و پولی و بازاریابی نباید کار او را متوقف کند.

وی با بیان اینکه همه این‌ها جز ضرورت‌هاست و مارکتینگ و حمل‌ونقل و حمایت‌های بانکی باید از سوی دولت تسهیل شود، گفت: ظرفیت لازم برای تعامل اقتصادی با منطقه و کشورهای همسایه باید مورداستفاده قرار گیرد. ما 15 کشور همسایه داریم که سالانه 1200 میلیارد دلار با هم و با دنیا خرید و فروش می‌کنند.

وزیر اسبق بازرگانی همچنین افزود: سهم بالقوه ما از این آمار باید 200 تا 300 میلیارد دلار باشد؛ اما امروز صرفا یک دهم -30 الی40 میلیارد دلار- با این کشورها تجارت داریم. اما چرا نمی‌توان در این زمینه کار کرد؟ پاسخ به نوع تولید و حمایت قانونی و تولیدی و... باز می‌گردد.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه در تجارت دو طرف باید احساس سود و رفع نیاز داشته باشند، تصریح کرد: در این راستا باید از طرف‌های مورد تجارت چیزی دریافت کنیم. برای سامان‌دادن به اقتصاد نمی‌توان همواره صادرکننده بود و کشوری مثل عراق همیشه واردکننده باشد.

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود