سهم ناچیز واحدهای زیر ۵۰ متر بازار خرید و فروش

طبق بررسی آمارهای منتشر شده، مردم تمایلی به خرید خانه‌های خیلی کوچک ندارند.

طبق بررسی آمارها کوچک‌سازی و یا به اصطلاح ساخت «میکرو آپاتمان‌ها» تاثیری در خانه‌دار کردن مردم ندارد و صرفا می تواند زمینه را برای افزایش تقاضای سرمایه‌ای و ایجاد سوداگری در این بازار فراهم کند.

براین اساس و با بررسی آمارهای منتشر شده، مردم تمایلی به خرید خانه‌های خیلی کوچک ندارند و این موضوع حتی در گزارش های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز مشاهده می شود.

بنوعی می توان گفت تنها ۷/۵۵درصد بازار معاملات به خانه‌های زیر ۸۰ متر اختصاص دارد و سهم واحدهای زیر ۵۰ متر تنها ۵/۱۶درصد بازار است.

به بیان جزئی‌تر ۷/۱۱درصد معاملات بازار مسکن اختصاص به واحدهای با متراژ ۵۰ – ۴۰ متر را دارد.

۴/۳درصد معاملات مربوط به خانه‌هایی است که بین ۴۰ تا ۳۰ متر هستند و تنها ۵/۰درصد معاملات مسکن در مرداد ماه به واحدهای زیر ۳۰ متر اختصاص دارد.

با توجه به این موضوع می توان گفت، مردم علاقه‌ای ندارند تا صاحب خانه هایی کوچک شوند و از این رو ساخت واحدهای کوچک بازار سرمایه‌ای مسکن را داغ‌تر می‌کند.

 

محمدصالح شکوهی بیدهندی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، در این راستا معتقد است که، عرضه واحدهای ۲۵ متری عامل جذب سرمایه‌های خُرد به بازار زمین و مسکن محسوب می شود.

وی در این راستا افزود: همین امر سبب ایجاد تورم برای بازار مسکن خواهد شد.

شکوهی بیدهندی با اشاره به بی‌تاثیری ساخت واحدهای کوچک برای خانه‌دار شدن مردم، نیز اظهار کرد: در واقع، عرضه میکرو آپارتمان عامل جذب سرمایه‌های خُرد به بازار زمین و مسکن است.

وی تصریح کرد: همین امر سبب ایجاد تورم برای بازار مسکن خواهد شد و بطوری که هم اکنون به علت آنکه نگاه سرمایه‌ای به مسکن و زمین وجود دارد، بازار مسکن دچار تورم شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، ادامه داد: همین امر، میزان تورم زمین و مسکن را از تورم عمومی جامعه بیشتر کرده است و ساخت و عرضه مسکن کوچک مقیاس در واقع، به جریان سرمایه‌داری بخش مسکن دامن می‌زند و به طور طبیعی قیمت این واحدها را گران می‌کند.

از سوی دیگر بهزاد عمران‌زاده، رئیس اندیشکده شهر ایرانی اسلامی نیز در این راستا معتقد است که، ساخت مسکن کوچک مقیاس تنها سرمایه‌های خُرد را جذب بازار مسکن می‌کند و قیمت آن را افزایش می‌دهد. زیرا مسکن را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود