هوشمندسازی شهرها و شهرک‌ها از شاخصه‌های مورد توجه در جهان است

مسئول کمیته فنی بهینه سازی ومدیریت راهبردی انرژی کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر لزوم تدوین الزامات عمومی طراحی شهرها و شهرک‌های جدید مسکونی اظهار کرد: هوشمندسازی شهرها و شهرک‌ها از شاخصه‌های مورد توجه در جهان است.

جعفر قرائتی، مسئول کمیته فنی بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی کمیسیون انرژی اتاق ایران در اظهاراتی با تاکید بر اینکه موضوع تدوین الزامات عمومی طراحی شهرها و شهرک‌های جدید ساحلی و داخلی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: طبق آنچه برخی مسئولین گفته اند، حدود ۱۰۰ شهرک با کاربری مسکونی در سازمان ملی زمین و مسکن جانمایی نهایی شده است.

وی در این راستا افزود: احداث ۲۷ شهر جدید ساحلی نیز در هیئت دولت به تصویب رسیده است که با توجه به طراحی این سیل عظیم ساخت و ساز هیچ الزام و ضابطه عمومی طراحی در کشور وجود ندارد.

قرائتی با بیان اینکه یکی از معضلات طراحی در کشور، تقسیم بندی ۴ اقلیمی است که طبق شواهد این تقسیم بندی باید به ۱۰ تا ۱۲ اقلیم افزایش یابد، اظهار کرد: البته باید این موضوع را نیز مدنظر قرار داد که کارگروهی در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در این  خصوص تشکیل شده است و موضوع تدوین الزامات عمومی طراحی شهرها و شهرک‌های جدید داخلی و ساحلی نیز در کارگروهی به همین نام در کمیسیون عمران و امور زیر بنایی اتاق بازرگانی تهران با حضور اکثریت ذی‌نفعان و دست اندر کاران دولتی و خصوصی در دست بررسی است که امیدوارم منتج به نتیجه شود.

مسئول کمیته فنی بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: از دیگر نکات مهمی که در طراحی شهری و شهرک‌ها، باید به آن توجه داشت موضوع تعریف محله و محله محوری است که این موضوع نیز در کمیسیون صنعتی سازی و مسکن نهاد تعامل (سازمان برنامه و بودجه) با حضور متخصصین مربوطه در دست مطالعه قرار دارد.

وی تصریح کرد: هوشمند سازی شهرها و شهرک‌ها از دیگر شاخصه‌های مورد توجه در جهان، است که این هوشمند سازی در تمامی مراحل یک شهرک می‌تواند رسوخ داشته باشد مانند کنترل تردد ورودی و داخلی شهرک چه افراد و چه وسایل نقلیه.

 مسئول کمیته فنی بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: البته باید این موضوع را مدنظر قرار داد که بمنظور هوشمند سازی، نیاز به امکان ثبت داده‌ها و تعریف شاخص‌ها و پایش و ارزیابی و کنترل این مصارف است، لذا استفاده از سنسورهای مختلف در طراحی شهری، مسکونی، اداری و غیره امری ضروری است؛ بدین ترتیب کلیه مصارف، پایش می‌شود و در صورت نیاز کنترل لازم در جهت عدم تخطی از شاخص‌های مصوب مربوطه اعمال می‌شود.

قرائتی با اشاره به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها نیز گفت: ظرفیت مصرف برق متوسط شبانه روزی هر واحد مسکونی در روزهای گرم سال به دو تا دو و نیم کیلو وات می رسد و این امر به معنای مصرف بالای پنجاه هزار مگاوات است که به همین دلیل ضمن خاموشی دادن به صنایع آن هم هفته‌ای دو تا سه روز و کم کردن ساعات کار ادارات وحتی تعطیلی بسیاری از آنها طی روزهای گرم، مجبور به خاموشی منازل هم شدیم.

وی تاکید کرد: با توجه به این موضوع برنامه‌ریزی بهینه سازی مصرف برای وضعیت واحدهای موجود بسیار مهم و حیاتی است و در همین راستا باید نسبت به جلوگیری از هدر رفت انرژی به خصوص سرمایش و گرمایش از پوسته‌های خارجی ساختمان‌ها اقدام کنیم و در همین حال از تولید تجهیزات سرمایش و گرمایش و لوازم خانگی که مصرف بالایی دارند جلوگیری و با ارتقا تکنولوژی ساخت این نوع از محصولات به سمت جایگزین و تعویض و تغییر آنها در بستر زمانی تعیین شده حرکت کنیم.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود