نکاتی درباره روانشناسی ترید و اهمیت آن

روانشناسی ترید یا معامله‌گری نکته مهمی است که یک تریدر برای کار خود به آن نیاز دارد  و باید شرایط ونکاتی احساسی را در معاملات مدنظر قرار دهد تا در مقابل بهترین نتیجه را از معاملات خود کسب کند براین اساس از اهمیت روانشناسی ترید می گوییم:

روانشناسی ترید چیست؟

 روانشناسی ترید یا معامله‌گری (Trading Psychology) درواقع به احساسات و ذهنیت یک معامله‌گر اشاره می کند که بر تصمیم‌گیری‌های وی در انجام معاملات تاثیر می‌گذارد.

مفهوم فوق در واقع نشان‌دهنده درصد موفقیت عملکرد یک معامله‌گر است و ذهنیت تریدر را با نحوه برخورد با سودها و ضررهایی که در بازارهای مالی تجربه می‌کند، شامل می شود، یعنی فرد باید به ترید کردن در قالب یک کسب و کار نگاه کند و به این موضوع توجه داشته باشد که عدم مداخله احساسات در تصمیم‌گیری‌های وی سبب موفقیت در کسب و کار می‌شود.

 ماهیت دارایی‌های دیجیتال

  • بازار ۲۴ ساعته: بازارهای ارز دیجیتال تعطیلی ندارند و بنوعی 24 ساعت شبانه روز فعال هستند که با توجه به این موضوع شما در هر لحظه از شبانه‌روز موقعیت برای کسب درآمد دارید و در نتیجه، انعطاف بیشتری در انجام معاملات خود نسبت به بازار فارکس (Forex) خواهید داشت.
  • نوسانات قیمت: بازار رمزارزها و قیمت این دارایی‌ها مدام در حال تغییر و نوسان هستند.امکان دارد قیمت یک ارز دیجیتال تنها با تبلیغ یک فرد مشهور و متعاقباً تغییر ذهنیت و تمایلات جامعه رمزارزها، رشد چشمگیری را تجربه کند و البته طی چند ساعت نیز ممکن است به همان میزان کاهش یابد.
  • تمایلات و ذهنیت سرمایه‌گذاران: آینده قیمت یک ارز دیجیتال تا حد زیادی به اعتقاد و اطمینان سرمایه‌گذاران به آن پروژه رمزارز وابستگی دارد. براین اساس  گاهی اوقات اظهار نظر تحلیل‌گران و اینفلوئنسرهای شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی سبب تغییر در تمایلات سرمایه‌گذاران و قیمت یک ارز دیجیتال می‌شود و موقعیت‌های معاملاتی خوبی را به‌وجود می‌آورد.
  • پیروی قیمت‌ها از بیت کوین: سرمایه‌گذاری در رمزارزهایی که مشابه با دیگر همتاهای خود در بازار عمل نمی‌کنند، می‌تواند ریسک سرمایه شما را بالا ببرد. قیمت اتریوم (ETH) و دیگر آلت کوین‌ها تا حد زیادی از نوسانات قیمت بیت کوین پیروی می‌کنند.

 

چرا روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال مهم است؟

 ابتدا باید به این نکته مهم توجه که به صورت کلی  ۴ دانش برای موفقیت در بازار سرمایه مانند بازار رمز ارزها برای یک معامله گر نیاز است تا وی در ایده‌آل‌ترین شرایط در بازار فعالیت کند.

  1. دانش تحلیل فاندامنتال
  2. دانش تحلیل تکنیکال
  3. دانش مدیریت ریسک و سرمایه
  4. دانش روانشناسی بازار

حال باید بدانید که هر کدام از این چهار فاکتور تاثیر خاص خود را در روند معاملات یک تریدر در بازار دارند و با توجه به این موضوع نبود هر کدام از آنها می‌تواند شرایط را برای معاملات پیچیده کرده و فضا را به سمتی پیش ببرد که تریدر موفق به اجرای صحیح خواسته‌های خود نشود.

 توجه داشته باشد که تاثیر روانشناسی معامله گری در بازار ارز دیجیتال بیشتر از سایر دانش ها است و جالب تر از این موضوع آن است که روند آموزش ترید در این بازار کاملاً برعکس بوده و کاربران درصد بیشتری از وقت و انرژی خود را صرف آموزش مواردی مانند در دانش تحلیل فاندامنتال و تکنیکال می کنند و از سوی دیگر حتی بسیاری از تریدر ها کمتر این شناخت را نیز نسبت به روانشناسی بازار نداشته و بدون هیچ درک علمی نسبت به این موضوع وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند.

براین اساس پرواضح است که چنین فرآیندی در نهایت سبب ایجاد ضرر های سنگین برای کاربران شده و آنها حتی نمی‌توانند علت این ضررها را نیز پیدا کنند.

 

انتهای پیام/


نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود