معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال

همانطور که می دانید در دنیای رمز ارزها هم کیف پول وجود دارد که دارای انواع مختلفی است و ما قصد داریم آن ها را برای شما تشریح کنیم اما پیش از هرچیزی باید بدانید که کیف پول ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال در واقع نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا دارایی‌های ارز دیجیتال خود را مدیریت کنند و دارای کارکردهای مختلفی ازجمله دریافت، ارسال، ذخیره، نگه‌داری و سهام‌گذاری هستند.

البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که تعدادی از این کیف پول‌ها را می‌توانید به‌‌‌رایگان در قالب نرم‌افزار یا افزونه مرورگر روی موبایل یا کامپیوتر خود نصب کنید اما برخی دیگر نیز در قالب سخت‌افزار و دستگاه‌های فیزیکی کوچکی شبیه به فلش مموری در بازار موجودند و باید آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر آن ها را تهیه کنید.

در واقع کیف پول‌های ارز دیجیتال واسطه شما و شبکه‌های بلاک چینی هستند و درخواست‌ها یا تراکنش‌هایتان را در قالب کدهای رمزنگاری‌شده به شبکه ارسال می‌کنند تا ناظران و حسابرسان شبکه آن‌ها را بررسی کنند.  

انواع کیف پول رمز ارز

 کیف پول ارز دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند که می‌توانند حضانتی یا غیر حضانتی باشند.

در واقع در کیف پول حضانتی سرویس‌دهنده کلید خصوصی کیف پول را در اختیار دارد، به عنوان مثال کیف پول صرافی یک کیف پول حضانتی است زیرا دارایی‌های کاربر را به صورت امانی نگه می‌دارد. اما در کیف پول‌های غیرحضانتی کنترل کامل دارایی در اختیار خود کاربران است و هر زمان که بخواهند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

 

در حالت کلی کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

کیف پول گرم یا نرم افزاری (Hot Wallet)

این نوع کیف پول‌ ارز دیجیتال بر روی سیستم‌های رایانه‌ای شخصی و تلفن همراه نصب می‌شوند و تمامی اطلاعات کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند. به‌دلیل ذخیره‌سازی آنلاین اطلاعات و دارایی‌ها این سیستم‌ها عاری از خطر حمله نیستند.

 کیف پول سرد یا سخت افزاری

توجه داشته باشید که برخلاف کیف پول‌های گرم، کیف پول سخت افزاری دارایی و اطلاعات کاربران را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند و برای ذخیره‌سازی نیازی به اینترنت ندارد.

این دستگاه تنها در صورتی که نیاز به انتقال وجه داشته باشید به اینترنت متصل می‌شود.

کیف پول‌های سخت افزاری، ابزاری فیزیکی و به شکل فلش مموری هستند که مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش ذخیره سازی رمز ارزها محسوب می شوند.

این کیف پول‌های غیرامانی، دستگاه‌هایی محسوب می‌شوند که به‌طور ویژه و اختصاصی برای نگهداری آفلاین و ایمن ارزهای دیجیتال طراحی می‌شوند، البته باید تمام موارد امنیتی برای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال رعایت شود.

نکتۀ قابل توجه در مورد کیف پول‌ سخت‌افزاری این است که این نوع از کیف پول‌ ارز دیجیتال رایگان نیست و برای استفاده از آن‌ها نیاز است که هزینه‌ای را پرداخت کنید.

 

 کیف پول کاغذی

 کیف پول‌ کاغذی نسبت به سایر انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال از ارزش‌ کم‌تری برخوردارند، زیرا در این نوع از کیف پول کد خصوصی هر کوین را می‌توان روی کاغذ چاپ و نگه‌داری کرد و در این روش، کلیدها به هیچ سروری متصل نیستند.

این فرآیند توسط نرم‌افزار مدیریت می‌شود ودر زمانی که نیاز به انتقال وجه دارید، می‌توانید به سادگی کلیدها را وارد یک نرم ‌افزار یا کیف پول تحت وب کنید، یا حتی ساده‌تر از آن، فقط کد QR چاپ شده را اسکن کنید. به‌دلیل خطراتی که این روش دارد، ذخیره ارز دیجیتال در کیف پول کاغذی تقریباً منسوخ شده تلقی می‌شود.

اما این کیف پول نیز به‌طور صد در صدری بی‌نقص نیست. کاغذهای حاوی کلیدهای خصوصی و عمومی به‌دلیل فیزیکی بودن در اثر مخرب‌ها فیزیکی ممکن آسیب ببینند و از دسترس خارج شوند.

کیف پول چند امضایی

به طور کلی «چندامضایی» یک طرح دیجیتال است که به گروهی از کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند یک سند را امضا کنند. معمولاً، یک الگوریتم چند امضایی، یک امضای مشترک را به وجود می‌آورد. این امضای مشترک، بسیار متراکم‌تر از مجموعه‌ای از امضاهای جداگانه از طرف تمام کاربران است. «چندامضایی» امنیت مضاعفی به روند نقل و انتقال رمزارزها می‌دهد.  

کیف پول غیرمتمرکز

پیش از آنکه به سراغ معرفی کیف پول غیرمتمرکز باید ابتدا کیف پول متمرکز را بشناسیم، در کیف پول‌های متمرکز، کلید خصوصی علاوه بر اینکه در اختیار فرد است، در اختیار شخص ثالثی هم قرار دارد! یعنی به جز مالک حساب، شخص دیگری هم به عنوان واسطه به حساب دسترسی دارد. این نوع کیف پول بیشتر در صرافی‌ها استفاده می‌شود.

در واقع صرافی‌هایی مثل بایننس کیف پول‌های متمرکزی دارند که به کاربران اجازه می‌دهد سرمایه‌شان را مدیریت کنند. علاوه بر دسترسی شخص ثالث به کیف، او به تمام فرمان‌هایی که به سیستم می‌دهید.

کیف پول متمرکز هیچ تفاوتی با سیستم بانکی ندارد و استفاده از این کیف پول رمز ارز راحت است.  

اما توجه داشته باشید که کارایی کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز کاملا برعکس ولت متمرکز است. در این کیف پول‌ها، صرافی‌ها، سرویس‌دهنده‌های ولت و … اجازه ورود به ولت یا استفاده از کلید خصوصی کاربران را ندارند و البته روش‌های برای بازیابی کلید خصوصی وجود دارد. افرادی که از کیف پول‌های غیر متمرکز استفاده می‌کنند، واسطه و شخص ثالث را از دسترسی به ولت منع می‌کنند.  

 کیف پول صرافی

کیف پول صرافی روشی موقت برای نگهداری ارز دیجیتال محسوب می شود. اغلب صرافی‌های بزرگ دنیا یک کیف پول آنلاین برای کاربران خود فراهم کرده‌اند و امکانات این کیف پول‌ها معمولاً به خرید و فروش و یا نقل و انتقال رمزارز خلاصه می‌شود.  

کیف پول والکس

صرافی والکس نیز مانند بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال از دو روش ذخیره‌سازی سرد و گرم برای نگهداری ارزهای دیجیتال و دارایی کاربران استفاده می‌کند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که بخش زیادی از ارزهای دیجیتال در کیف پول والکس به صورت سرد نگهداری می‌شود.

 

انتهای پیام/


  

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود