چرخه زندگی بیت کوین از کجا آغاز می شود؟

نام بیت کوین یا رمز ارز یا ارز دیجیتال را این روزها زیاد شنیده اید و یا حتی شاید خودتان نیز در بازار آن ها تاب خورده باشید،اماآیا تابحال این موضوع فکر کرده ایدکه بیت کوین دقیقا چیست و زندگی آن از کجا آغاز شده است؟

 بیت کوین

بیت کوین در واقع همان پول است؛ به این معنا که کارکردی همچون پول معمولی را دارد که همه ما آن را می‌شناسیم و هرروز و هر‌ساعت با آن سروکار داریم.

اما از سوی دیگر باید به این  نکته توجه که این پول نوعی پول الکترونیک است؛ یعنی حالت فیزیکی ندارد؛ بلکه به‌طورکامل دیجیتال است و نقل‌وانتقال آن هم در بستر دیجیتال اتفاق می‌افتد.

نکته بعدی درباره بیت کوین که باید بدانید این است که، بیت کوین همتابه‌همتا است؛ یعنی واسطه یا نهاد مرکزی مانند بانک در بیت کوین وجود ندارد؛ بلکه انتقال آن به‌صورت کاملاً مستقیم از فردی به‌ فرد دیگر انجام می‌شود.

 

 نگاهی تاریخچه بیت کوین  

شاید شنیده باشید در گذشته، ارزش پول هر کشور را ذخایر طلای آن کشور مشخص می‌کرد و به همین دلیل کشورهایی که از طلای بیشتری به صورت ذخیره داشتند، ثروتمندتر بودند. اما این توافق جهانی دچار تغییرو تحولاتی شده است و در حال حاضر ارزش پول کشورها را بر اساس توان اقتصادی و سیاسی کشور مشخص می‌کنند. بنابراین بحران‌های اقتصادی می‌توانند بسیار بر ارزش پول هر کشور تأثیر بگذارند. 

تاریخچه بیت کوین خبر از این موضوع می‌دهد که این ارز نوعی پول دیجیتال است که بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا به وجود آمده است.

 بحرانی که یکی از عمیق‌ترین بحران‌های اقتصادی آمریکا و جهان در طول تاریخ بود و ارزی که فارغ از بانک‌ها و بحران‌های اقتصادی، تلاش می‌کند که ارزش پول کاربرانش را حفظ کند و حتی آن را افزایش دهد. 

ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپر بیت کوین را در سایتی با دامنه‌ی bitcoin.org منتشر کرد.

وی در ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بلاکچین را استخراج کرد.

در اولین بلاک نوشته شده بود: «در تاریخ ۳/۱/۲۰۰۹ نخست‌وزیر در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها است».

اگر بخواهیم بگوییم که خالق بیت کوین دقیقا کیست ویا چه کسی آن را اختراع کرده است با کمال ناباوری به این می رسیم که خالق آن ناشناس است،  یعنی بیت کوین را هویت ناشناسی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» ایجاد کرده است و تا به امروز هیچ‌کسی نمی‌داند که ناکاموتو کیست یا یک نفر بوده است یا یک گروه،البته حدس‌وگمان‌های زیادی درباره هویت ناکاموتو مطرح شده است؛ اما هیچ‌یک از این فرضیه‌ها به اثبات نرسیده و هویت سازنده بیت کوین همیشه یک راز باقی مانده است.

بیت کوین دقیقا از کجا می‌آید؟

اگر بخواهیم کمی عامیانه به زندگی و روند رشد بیت کوین بپردازیم می توانیم اینطور بگوییم که چرخه زندگی بیت کوین از فرایندی شروع می‌شود که به آن استخراج یا ماینینگ می‌گویند. 

در واقع استخراج‌کننده‌ها یا ماینرها افرادی هستند که امنیت شبکه بیت کوین را تأمین و تراکنش‌ها را در بلاک چین ثبت می‌کنند. تراکنش‌ها در قالب‌هایی به نام «بلاک» ثبت و وارد بلاک چین یا همان پایگاه داده بیت کوین می‌شوند و هر زمان ماینری موفق شود یک بلاک را استخراج کند، مقداری بیت کوین جدید ایجاد می‌شود و سیستم آن را به‌عنوان پاداش به ماینر منتقل می‌کند. همین‌جا محل تولد بیت کوین‌های جدید است.

 

پاداش استخراج بلاک در ابتدا ۵۰ بیت کوین بود؛ اما این میزان بر‌اساس قوانین بیت کوین هر چهار سال یک‌ بار نصف می‌شود، در واقع به فرایند نصف‌شدن پاداش استخراج بلاک هاوینگ (Halving) می‌گویند. در‌حال‌حاضر، پاداش هر بلاک ۶٫۲۵ بیت کوین است؛ یعنی تاکنون ۳ رویداد هاوینگ اتفاق افتاده است. جالب است بدانید که تقریباً هر ۱۰ دقیقه یک بلاک جدید تولید می‌شود. قواعد بیت کوین به‌گونه‌ای تنظیم شده است که مدت‌زمان استخراج بلاک همیشه در همین حدود باقی بماند.

پاداش استخراج بیت کوین در سال ۲۱۴۰ به صفر می‌رسد؛ یعنی بعد از آن دیگر هیچ بیت کوین جدیدی ایجاد نخواهد شد.

 انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود