ترید و سرمایه‌گذاری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ترید، تریدر، ورود به بازار ارزهای دیجیتال، کسب درآمد، ریسک و قدرت ریسک پذیری، خریدو فروش دارایی ها، معامله، سود و سرمایه گذاری .... این ها مواردی است که شاید روزانه با آن برخورد کرده باشید و اصطلاحی به نام ترید نیز به گوشتان خورده باشید اما یک سوال ترید چیست و اصلا چه تفاوتی میان ترید و سرمایه گذاری وجود دارد؟

 ترید چیست؟

برای درک بهتری ترید بهتر است سری به بازار ارزهای دیجیتال بزنیم،در واقع ترید در این بازار به‌معنای خرید و فروش دارایی‌هایی همچون ارز دیجیتال، انواع توکن، NFTها و امثال این موارد است که صرفا بمنظور و با هدف کسب سود و درآمد صورت می گیرد.

در واقع ارزهای دیجیتال برخلاف دارایی‌های سنتی، غیرمتمرکز هستند، بنابراین دولت یا مؤسسات مالی هیچ کنترلی روی آن‌ها ندارند و در مقابل این فناوری زیربنایی ارزهای دیجیتال، یعنی بلاک چین است که امنیت و شفافیت آن‌ها را تضمین می‌کند.

 

 سرمایه‌گذاری چیست؟

 سرمایه گذاری در علم اقتصاد،  به معنای اختصاص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به امید به دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده است.

در واقع سرمایه گذاری می‌تواند به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام شود و از انواع سرمایه گذاری می‌توان به خرید و فروش سهام شرکت‌ها، اوراق درآمد ثابت، مسکن، زمین، طلا، خودرو، ارزهای خارجی و … اشاره کرد.

البته در این  میان باید به این نکته توجه داشت که از آنجایی که سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود بیشتر در آینده انجام می‌شود، همیشه با سطح خاصی از ریسک همراه است و به زبان دیگر اینطورمی توان گفت که این احتمال وجود دارد که با انجام یک سرمایه‌گذاری نادرست، نه‌تنها هیچ درآمدی برای سرمایه‌گذار به دست نیاید، بلکه ارزش سرمایه او نیز دچار کاهش شود و با توجه به این موضوع پیشنهاد می شود در صورتیکه تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف دارید، بهتر است ابتدا با قواعد و ویژگی‌های هر یک آشنا شوید.  

 

 تفاوت ترید و سرمایه گذاری

با توجه به اطلاعاتی که پیش از این گفتیم قطعا می دانید که ترید و سرمایه‌گذاری هردو برای کسب سود از ارزهای دیجیتال کاربردی هستند اما باز هم با این‌حال، تفاوت آن‌ها در این است که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دارایی‌های خود را برای مدت طولانی از چندین ماه تا چندین سال خریداری و نگهداری می‌کنند تا بعد از این‌که ارزش آن‌ها افزایش یافت، آنها را بفروشند و به سود برسند.

درواقع سرمایه‌گذار بر روی افزایش قیمت دارایی در درازمدت حساب می‌کند، نه افزایش و کاهش لحظه‌ای و از سوی دیگر این در حالی است که در ترید ارزهای دیجیتال، موقعیت معاملاتی تنها برای مدت کوتاهی حفظ می‌شود که می‌تواند از چند ثانیه تا چند هفته باشد اما دلیل این امر آن است که ارزهای دیجیتال بسیار نوسانی هستند و بازه صعودی و نزولی در آن‌ها می‌تواند بسیار کوتاه باشد.

 تفاوت میان ترید و سرمایه گذاری براساس خطرات موجود   

باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که چه معامله کنید و چه سرمایه گذاری کنید، سرمایه شما در گرو رفتار بازار است و از این رو یک رابطه جانشینی بین بازدهی و خطر در فعالیت‌هایتان وجود دارد که باید از آن آگاه باشید.

اما با این حال باز هم خطر موجود در معامله گری بیشتر از خطرات موجود در سرمایه گذاری است.

دلیل ساده پر خطر بودن معامله این است که در معامله فرد باید بسیار سریع و بر اساس اطلاعات محدود تصمیم‌گیری کند؛ این تصمیم‌ها ممکن است خوب و یا به طرز وحشتناکی اشتباه از آب در بیایند.

در واقع معامله گر بر اساس امیدبخش بودن چشم انداز رشد یک شرکت تصمیم نمی‌گیرد و ممکن است تحت تأثیر عومال خارجی یک دارایی بخرد که مجبور شود با پایین آمدن قیمت‌ها آن را بفروشد و ضرر کند و همانطورکه می دانید معاملات قیمت ممکن است به سرعت بین سطوح بالا و پایین در نوسان باشد و در سوی دیگر، سرمایه گذاری به عنوان یک عادت به زمان بیشتری برای به بار نشستن نیاز دارد و در بلند مدت نتیجه می‌دهد.

 درواقع هر چه زمان نگه داشتن یک دارایی کمتر باشد خطرات توام با آن نیز کمتر و بازده آن نسبتاً کمتر خواهد بود، با این حال، اگر دارایی خود را برای مدت طولانی‌تر نگهداری کنید می‌توانید به لطف عواملی مانند سود مرکب و سود سهام بازده بیشتری به دست آورید.

 در صورتیکه سهمی‌که در آن سرمایه گذاری کرده‌اید از نظر بنیادی قوی باشد نوسانات روزانه هیچ تاثیری بر سرمایه گذاریتان نخواهد داشت.

 

  • بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود