چند نوع بازار بورس در ایران وجود دارد؟

واژه بورس که به گوش می خورد تصاویر نمادها و جداول در ذهن تداعی می شود، موضوعی قدیمی که با گذشت سالیان سال بخش های متعددی را شامل شده است و کاربردهای فراوانی برای خود یافته است.

اما نگاهی بیاندازیم به انواع بازار بورس موجود در ایران:

 تاریخچه پیدایش واژه بورس و تقسیم بندی بازار بورس

می توان زمان ایجاد و به کارگیری واژه بورس در جهان را به قرن پانزدهم میلادی نسبت دهی درست در آن زمان که بازرگانان و کسبه‌ شهری در شمال غربی بلژیک، در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام «واندِر بورس» جمع می‌شدند و به خریدوفروش کالاهای خود براساس حراج می‌پرداختند.

بورس محلی است که در آن خرید و فروش انجام می‌شود و با توجه به آنچه که گفتیم این بازار می‌تواند یک محل فیزیکی یا در بستری مانند اینترنت باشد اما آنچه خریداران و فروشندگان معامله می‌کنند، دارایی‌هایشان است که می‌تواند فیزیکی یا غیرفیزیکی باشد.

در واقع دارایی‌های فیزیکی مانند خانه، زمین، خودرو و…و در طرف مقابل، دارایی‌های غیرفیزیکی اسنادی مانند سهام، حق تقدم سهام، گواهی و اوراق مشارکت را در بر می‌گیرند.

باید به این نکته دقت کنید که کلمهٔ بورس عموماً در معنی بورس اوراق بهادار به‌کار گرفته می‌شود.

خود بازار بورس دارای تقسیم بندی متفاوتی است که در واق بازار بورس را به دو بازار اول و دوم تقسیم می کنند.

بازار اول را شامل شرکت‌هایی می دانند که عملکرد قابل قبولی دارند، در واقع در صورتی که این شرکت‌ها به خوبی عملکردهای خود را ادامه ندهند به بازار دوم منتقل می‌شوند و در صورتی که شرکتی در بازار دوم، چندان عملکرد خوبی نداشته باشد از بازار بورس اخراج می‌شود و در نهایت به بازار فرابورس، منتقل می‌شود.

 

باید به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که شرکتی در بازارهای پایین‌تر باشد؛ با ثبت عملکردهای قابل قبول، به بالاترین بازار یعنی بازار اول بورس ارتقا رتبه پیدا خواهد کرد.

همانطور که می دانید بازار بورس یکی از حوزه‌های بسیار مهم در بخش اقتصادی هر کشور محسوب می شود، بازای یکپارچه بمنظور خرید و فروش سهام شرکت‌ها و اوراق مختلف که براساس اهداف، دارایی و قوانینی که وجود دارد بازار بورس به چند بازار تقسیم می‌شود.

 انواع بازار بورس در ایران

اگر بخواهیم دقیق تر به این موضوع بپردازیم اینطور باید بگوییم که بازار بورس ایران به ۴ بازار مختلف بورس کالا، بورس اوراق بهادار، بورس انرژی و فرابورس تقسیم می‌شود، و در واقع در هر یک از این بازارها، شرکت‌های مختلفی با شرایطی مشخص و تعریف‌شده حضور دارند و کالاهای متفاوتی هم مورد معامله قرار می‌گیرند که به شرح زیر هستند:

بورس کالا

بورس کالا بستری قانون‌مند، شفاف و مطمئن بمنظور انجام معاملات کالاهای مختلف شامل مواد خام و مواد اولیه مانند انواع فلزات، نفت و مشتقات آن، محصولات کشاورزی و … است.

توجه داشته باشید که علاقه‌مندان به حضور در این بازار باید حتما کد معاملاتی بورس کالا را دریافت کنند و از سوی دیگر تاکید می شود که این کد با کد بورسی متفاوت است.

علاقه‌مندان به فعالیت در این بازار می‌توانند اطلاعیه‌های عرضه مربوط به بازارهای مختلف بورس کالا را در وبسایت رسمی این بازار به آدرس www.ime.co.ir مشاهده کنند.

 بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار که به بازار بورس نیز معروف است، در واقع محلی برای معامله دارایی‌هایی همانند سهام‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، اوراق مشارکت و …. است.

این بازار، به دو بازار اول و دوم تقسیم می‌شود که شرایط پذیرش شرکت‌ها در هر یک از این دو بازار و همچنین تابلوی اصلی و فرعی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

بورس انرژی

اگر بخواهیم سری به بورس انرژی بزنیم نیز باید اینطور بگوییم که بورس انرژی بازاری است که در آن معاملات مربوط به حامل‌های انرژی مانند نفت، گاز، برق و … و اوراق بهادار مبتنی بر آن‌ها صورت می گیرد.

در واقع این بازار متمرکز برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی فرصتی را فراهم کرده است تا بتوانند در بستری شفاف و کارآمد همراه با نقدشوندگی بالا به فعالیت خود بپردازند.

 فرابورس

 فرابورس در واقع بازاری است با ساختاری مشابه با بازار بورس اما با این تفاوت که شرایط پذیرش شرکت‌های مختلف و فعالیت سرمایه‌گذاران در این بازار، ساده‌تر از بورس است.

شرکت‌هایی که شرایط ورود به بازار بورس را ندارند، معمولا سهام‌ خود را به بازارهای مختلف فرابورس عرضه می‌کنند و دارایی‌های که در این بازار عرضه می‌شوند، اوراق بهادار مربوط به شرکت‌های پذیرفته‌شده است.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود