بورس چگونه بوجود آمد؟

دنیایی که امروزه در آن زندگی می کنیم مملو از خطرات و ریسک های متعدد بخصوص ریسک های مالی است که این امر می تواند یا در بورس شکل بگیرد و یا در بازارهای مجازی و حقیقی و سنتی و هر فردی که وارد هر کدام از این بازارها می شود می داند که امکان دارد در این بازار موفق باشد و یا حتی در آن ضرر نیز ببیند.

در این میان نام بورس را آوردیم و حال در ادامه می خواهیم بدانیم بورس چطور بوجود آمده است و چه تاریخچه ای دارد و ....

اما بورس دقیقا چیست؟

می توان یک بازار سازمان‌یافته که قیمت‌گذاری خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن صورت می گیرد بعنوان بورس شناخته و نامیده می شود البته کلمهٔ بورس عموماً در معنی بورس اوراق بهادار به‌کار گرفته می‌شود.

بورس در واقع به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود که در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

حال به بورس تهران می رویم و از نشان‌وارهٔ بورس تهران برای شما می گوییم؛  در واقع نشان‌وارهٔ بورس تهران برگرفته از یک نشان برنجی مربوط به زمان هخامنشیان است که در استان لرستان کشف شده‌است.

در این نشان‌واره چهار انسان دست در دست یکدیگر (اتحاد و همکاری) در درون دایره‌ای قرار دارند که نشان‌گر دنیا است، در واقع دنیایی که بر اساس افسانه‌های قدیمی ایران بر روی شاخ دو گاو قرار دارد؛ که خود نشانهٔ ثروت و بهره‌وری هستند. این نشان هم‌اکنون در موزهٔ لوور پاریس نگهداری می‌شود.

فلسفه شکل‌گیری بورس

اما برسیم به فلسفه شکل‌گیری بورس

فلسفه کلیدی شکل‌گیری بورس در جهان، ایجاد بازاری منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف برای تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان سرمایه‌گذاران به منظور تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های آن‌ها است.

مفهوم اولیه شراکت و تقسیم سود مبنای اساسی تشکیل بازار بورس است، به این معنا و مفهوم که اگر فردی سهام شرکتی را خریداری کند، به نسبت تعداد سهامی که در اختیار دارد، مالک شرکت شده و ضمن بهره‌مندی از سودهای کسب‌شده شرکت، می‌تواند از نوسان قیمت سهام آن نیز منتفع شود.

از سوی دیگر همچنین این شخص قادر است با حضور در مجامع عمومی شرکت، در تصمیم‌گیری‌های آن مشارکت داشته باشد.

واژه بورس و پیشینه‌ تاریخی

بسیاری از کارشناسان بر این امر معتقدند که تاریخچه پیدایش واژه بورس در جهان به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد.

درست در آن زمان که، بازرگانان و کسبه‌ شهری به نام بورُوژ (Bruges) در شمال غربی بلژیک، در میدانی به نام تِربورس (TerBeurze) در مقابل خانه‌ بزرگ‌زاده‌ای به نام «واندِر بورس» جمع می‌شدند و به خریدوفروش کالاهای خود بر اساس حراج می‌پرداختند.

براساس گزارش های تاریخی از آن زمان به بعد مکان‌هایی که مردم در آنجا به حراج کالا مبادرت می‌کردند و به‌تدریج شکل توسعه‌یافته‌تر و مسقف به خود گرفت، به بورس می‌گفتند.

در آن زمان، این مکان‌ها از نظم و انضباط خاصی برخوردار نبود و هر کسی می‌توانست در آنجا به فعالیت خود بپردازد اما به مرور زمان و رفته‌رفته، نظم و انضباط خاصی در این مکان‌ها حاکم شد.

زمان گذشت و پس از مدتی، فقط بازرگانان، صرافان و دلالان بودند که اجازه داشتند در این مکان‌ها خریدوفروش کنند. درگذر زمان، تالارهای مسقف بورس شکل گرفت و بازرگانان که تا پیش از آن، در هوای آزاد خریدوفروش می‌کردند، برای خریدوفروش به این تالارها می‌رفتند و در بسیاری از منابع علمی و تاریخی، زمان آغاز به کار تالارهای مسقف بورس را به‌عنوان تاریخ رسمی تأسیس بورس در دنیا معرفی می‌کنند.

در واقع پیشینه آن به قبل‌ از آن تاریخ و به قرن پانزدهم میلادی در بلژیک باز می گردد. نخستین بورس جهان در کجا ایجاد شده است؟

نخستین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی و در شهر «آمستردام» هلند تشکیل شده است.

گفته می شود، کمپانی هند شرقی، اولین شرکتی بود که سهام خود را در آن عرضه کرد و فعالیت‌های مرتبط با بورس در شهر لندن از اوایل قرن هجدهم میلادی و در قهوه‌خانه‌ها شروع شد.

در واقع این فعالیت‌ها در سال ۱۷۷۳ میلادی و با خرید ساختمان مستقل توسط معامله‌گران وارد فصل جدیدی شد و  در نهایت در سوم مارس سال ۱۸۰۱ میلادی، بورس لندن فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

 اما بورس نیویورک به‌عنوان سومین بورس بزرگ در گستره تاریخ، فعالیت خود را در ۱۷ می ۱۷۹۲ آغاز کرد و ۲۴ کارگزار بازار سهام در خیابان وال‌استریت نیویورک دورهم جمع شدند و توافق‌نامه‌ای را امضا کردند و در نهایت آن‌ها در هشت مارس ۱۸۱۷ با تنظیم اساسنامه شروع به کار بورس نیویورک را رسمیت ارائه کردند.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود