اسراری از بلاکچین

اگر در دنیای رمزارزها و ارزهای دیجیتال رفت و آمد داشته باشید حتما بلاکچین به گوشتان آشناست اما آیا می دانید بلاکچین چیست، چه تاریخچه ای دارد و اصلا چطور کار می کند؟

 بلاکچین چیست؟

همانطور که می دانید، بلاکچین (Blockchain) متشکل از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) است و به زنجیره بلاک (زنجیره بلوک) معنا می شود.

در واقع زمانی که درباره زنجیره و بلاک در بلاکچین صحبت می‌کنیم، از زنجیره‌‌ایی از اطلاعات دیجیتالی صحبت می‌کنیم که هر بلاک این اطلاعات را در خود نگهداری می‌کند.

در یک تعریف کلی و جامع نیز می توان اینطور گفت که بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی است که به صورت زنجیره‌ای از سوابق بنام بلاک ساخته شده است. هر بلاک در این زنجیره، مسئول ذخیره‌سازی نوعی از اطلاعات (مانند سوابق معاملات) است.

هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاریخ، زمان، مبلغ خرید شما از سایت و اطلاعات فروشندگان و خریداران در معاملات را ذخیره می‌کند و به جای استفاده از نام واقعی افراد در معاملات، خرید بدون هیچ گونه اطلاعات هویتی و با استفاده از امضای دیجیتال منحصر به فرد انجام می‌شود.

اگر به گذشته و تاریخچه اولین کار روی زنجیره بلوک (بلاک چین) رمزنگاری شده امن نگاه کنیم باید به سال ۱۹۹۱ بریم که این امر توسط استوارت هابر و اسکات استورنتا توصیف شد.

 در سال ۱۹۹۲، بایر، هابر و استورنتا درخت درهم‌سازی را به طراحی متصل ساختند، که باعث بهبود کارایی آن شده و اجازه می‌داد که چندین سند در یک بلوک جمع‌آوری شوند.

یک پایگاه داده زنجیره بلوکی که بصورت خودمختار مدیریت می‌شود و از یک شبکه همتابه‌همتا و یک سرور زمانبندی توزیع شده‌استفاده می‌کند.

در واقع نخستین زنجیره بلوک توسط یک فرد ناشناس یا گروهی شناخته شده به نام ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و یک سال پس از آن به عنوان یک جزء اصلی از بیت‌کوین (ارز دیجیتالی) اجرا شد، جایی که آن به عنوان سرفصل عمومی برای همه معاملات در شبکه عمل می‌کرد و در نهایت با استفاده از یک زنجیره بلوکی، بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که برای حل مشکل دوجانبه بدون نیاز به یک سرپرست قابل اطمینان و الهام بخش بسیاری از برنامه‌های اضافی بود.

 

بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

احتمالا در صورتی که با دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات آشنا باشید، واژه‌ پایگاه داده به گوشتان خورده باشد و با آن آشنا باشید اما اگر بخواهیم بصورت خیلی ساده این واژه را توصیف کنیم باید بگوییم که پایگاه داده، فضایی است برای ذخیره اطلاعات که طبیعتا این پایگاه داده توسط یک فرد یا مرکزیت، ایجاد و کنترل می‌شود.

فناوری بلاک چین را می‌توان شبکه‌ای در نظر گرفت که کارکردی مانند پایگاه داده دارد اما مرکزیت خاصی ندارد و توسط نهاد یا ارگانی کنترل نمی‌شود، اطلاعاتی که در blockchain ذخیره می‌شوند یک سری تفاوت‌هایی با اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده‌ها دارد.

 در بلاک چین تمامی اطلاعات ثبت شده بین تمام اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و در این بین  موضوعی که جالب توجه است آن است که این اطلاعات به هیچ عنوان قابل تغییر یا حذف نیستند  و برای متوجه شدن این جمله باید کمی ریزتر شویم و سوال بلاکچین چیست را دقیق تر پاسخ دهیم.

در واقع اطلاعات در blockchain داخل یک سری بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. این اطلاعات می‌توانند هر چیزی باشند و تنها در تراکنش‌ها خلاصه نمی‌شوند. هر بلاک، علاوه بر اطلاعاتی که درون آن ذخیره می‌شود، دارای «هش» به صورت مجموعه‌ای از کاراکتر‌ها است که برای ساخت آن از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌شود.

هر بلاک با توجه به اطلاعاتی که درون آن قرار دارد، هش مربوط به خودش را دارد و این هش به نوعی نماد اطلاعات درون آن بلاک هستند.

جالب اینجاست حتی اگر بخش بسیار کوچکی از اطلاعات تغییر کند یا حذف شود، هش به طور کلی عوض می‌شود. حتی هش بلاک‌های دیگر هم عوض می‌شود! چرا؟ چون هر بلاک علاوه بر هش خودش، هش بلاک قبلی را نیز ذخیره می‌کند؛ بنابراین از این جهت است که به آن زنجیره بلاک‌ها گفته می شود.

 

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود