ریپل (XRP) چیست و چطور کار می کند؟

ریپل نیز در دنیای رمزارزها نامی آشنا برای بسیاری از عاشقان این حوزه است که شبکه پرداخت آزاد و مخصوص به خود دارد و از طریق نت ریپل مبادله می‌شوند. اما ریپل چطور کار می کند؟

ریپل چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال رمز ارزی به نام ریپل وجود دارد که دارای شبکه پرداخت آزاد مختص به خود است.

ریپل شبکه بلاکچین و دفترکل ثبت تراکنش‌ها است و XRP توکن این شبکه که در میان معامله گران به همان نام ریپل شناخته می‌شود.

در واقع ارز دیجیتال ریپل (xrp) نوعی از توکن هاست که در معاملات از آن استفاده می‌شود و از طریق نت ریپل مبادله می‌شوند و استفاده از این ارز سبب شده تا نقل و انتقالات مالی در کمترین زمان ممکن انجام شود.

تفاوت این ارز با دیگر ارزهای دیجیتال این است که XRP استخراج نمی‌شود و با توجه به این امر بر روی یک شبکه کل توزیع‌شده منتقل می‌شود که نام آن ایکس آرپی لجر است و همچنین تراکنش‌های مربوط به XRP توسط نودهای این دفتر تائید می‌شود.

 دلیل محبوبیت ریپل

از جمله دلایل محبوبیت ریپل نسبت به سایر ارزهای دیجیتال می‌توان به خاصیت این ارز مبنی بر فراهم کردن بستر مناسب جهت تبادل پول اشاره کرد، زیرا شبکه ریپل با هدف افزایش کاربرد شبکه‌های انتقال پول در بین تمامی بانک‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است و از سوی دیگر پایین بودن کارمزد ریپل و سرعت‌بالای تراکنش آن به دو دلیل اصلی افزایش تراکنش و همچنین خرید و فروش ریپل تبدیل‌شده است.

ریپل دارای محصولاتی متفاوت است که امکان سرمایه‌گذاری روی آن‌ها نیز وجود دارد و از محصولاتی که شرکت ریپل برای بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز در نظر گرفته است، به سه گزینه زیر می‌توان اشاره کرد:

  • ایکس کارنت (xCurrent)
  • ایکس رپید (xRapid)
  • ایکس ویا (xVia)

 

 خالق ریپل کیست؟

این پروتکل در سال ۲۰۰۴ به عنوان نمونه اولیه ایجاد شد و جریان واقعی زمانی آغاز شد که در سال ۲۰۱۳ زمانی که جد مک کالب‌، خالق شبکه ‌eDonkey، تعدادی از سرمایه‌گذاران کلاس جهانی را دعوت کرد تا به پروژه‌ ریپل بپیوندد و پس از مدت زمانی کوتاه پروژه‌ ریپل آغاز شد.

ریپل (XRP) چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین ریپل مانند سایر ارزهای دیجیتال، از طریق دفتر کل خود، XRP Ledger، سابقه‌ای تغییرناپذیر از تراکنش‌ها را حفظ می‌کند.

 XRPL همچنین مسئول ثبت داده‌های تراکنش مانند موجودی‌ها، حساب‌ها و نقل و انتقالات است و از نظر رمزنگاری با جفت کلید (کلیدهای خصوصی و عمومی) ایمن می‌شود.

دارندگان کلید خصوصی تنها افرادی هستند که می‌توانند تراکنش‌ها را تایید کنند. تراکنش‌های XRP در چند ثانیه تسویه می‌شوند، و امکان پرداخت به ارز محلی را برای هر دو طرف فراهم می‌کند و به مؤسسات اجازه می‌دهد تا بین ارزها پل بزنند.

تراکنش‌ها توسط شبکه‌ای متشکل از 150+ ولیدیتور تایید می‌شوند که ممکن است در لیست نودهای منحصربه‌فرد ریپل پاداش دریافت کنند.

هدف ریپل چیست؟

براساس اخباری که درباره این رمز ارز منتشر شده است، ریپل قصد دارد یک شبکه‌ پرداخت ارتباطی امن و غیرمتمرکز برای موسسات مالی سراسر جهان فراهم کند؛ در واقع هدف ریپل با بیت کوین کاملا در تضاد است و در صورتی که بیت کوین با هدف تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌ها و بانک‌ها روی کار آمده است؛ ریپل عقیده دارد بانک‌ها به خودی خود بد نیستند و فقط نحوه‌ انجام کار آنها است که سبب  ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال ارز می‌شود.

بصورت کلی ریپل براین تصمیم است که با ارائه‌ محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی ارز در جهان را برای همیشه حل کند و هر سال بیش از ۱۵۵ تریلیون دلار پول به صورت بین‌المللی در سراسر جهان جابه‌جا می‌شوند.

مشکلات انتقال ارز به وسیله بانک‌ها و موسسات مالی سال‌ها است که حل نشده باقی مانده است. با توجه به رشد و گسترش فناوری هنوز انتقال وجه‌های کلان بین ۳ تا ۷ روز وقت می‌برد که همه این‌ها نیازمند به کارمزدهای بسیار بالا و کاغذ بازی‌های بسیار هستند که ریپل خواستار حل این مشکلات و پایان دادن به آنها است.

ریپل را می توان رقیب جدی همانند سیستم انتقال آنلاین ارز سوئیفت دانست و مزیت ریپل نسبت به سوئیفت سرعت انجام تراکنش‌ها است و از سوی دیگر نیز استلار یکی دیگر از رقیبان جدی ارز دیجیتال ریپل است.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود