گس‌اتریوم چیست؟

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال قدم گذاشته باشید حتما در مبحث رمز ارز اتریم واژه ای به نام گس به گوشتان خورده است و شاید به دنبال آن باشید تا بدانید این عبارت به چه معناست و چه کاربردی دارد و یا شاید خودتان در این زمینه استاد باشید و کاملا از موضوع مطلع باشید، اما واقع گس‌اتریوم چیست که پیش از آن معرفی کوتاهی از رمز ارز اتریم خواهیم داشت:

eth در واقع یک سیستم آزاد و عمومی بر پایه‌ فناوری بلاکچین است که دارای مرورگر،‌ زبان برنامه‌نویسی و سیستم پرداخت مخصوص به خود است و هیچ کنترل کننده‌ واحد و مرکزی ندارد و هزاران سیستم کامپیوتری به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنیا آن ‌را کنترل می‌کنند.

این کاربران نود یا گره نام دارند و امنیت شبکه نیز به عهده‌ی آن‌ها است.

در ارز اتریوم خبری از ثبت داده‌ها بر روی یک سرور مرکزی و به صورت محرمانه نیست به این صورت که تمامی اطلاعات موجود در شبکه به طور کامل میان نود‌ها توزیع شده است و هر گره یک کپی از تمامی داده‌های بلاکچین در اختیار دارد.

گس چیست؟

گس در واقع به کارمزد تراکنش‌ ها در شبکه اطلاق می شود و با اتر پرداخت می‌شود و افراد می‌توانند مقدار گس را در زمان ارسال تراکنش مشخص کنند.

در واقع میزان اتری که برای انجام معامله پرداخت می‌شود، گس لیمیت و هزینه‌ای که برای گس لیمیت پرداخت می‌شود را گس پرایس گفته می شود.

گس‌اتریوم (Ethereum Gas) مفهوم مرتبط با پلتفرم بلاکچین اتریوم است، بدین معنا که در اتریوم، معاملات و اجرای قراردادها بر اساس محاسبات و میزان منابع مصرفی انجام می‌شود و این منابع شامل زمان، توان محاسباتی و حافظه است که با توجه به این موضوع وقتی یک فرد قصد دارد تا معامله‌ای را انجام دهد یا قراردادی را اجرا کند، باید مقداری از منابع مورد نیاز را به عنوان “گس” پرداخت کند.

 

در واقع هر عملیات در اتریوم یک هزینه گس دارد که به عنوان پاداش به نودها پرداخت می‌شود تا تراکنش‌ها و قراردادها بر روی شبکه پردازش شوند و مقدار گس نیز بر اساس پیچیدگی و حجم عملیات مورد نظر تعیین می‌شود و با توجه به این شرایط تراکنش‌ها و قراردادهایی با گس بالاتر نسبت به سایر عملیات‌ها اولویت بیشتری در شبکه دارند و سریع‌تر پردازش می‌شوند.

مقدار گس چطور اندازه گیری می شود؟

مقدار گس به صورت جیوی (gwei) اندازه‌گیری می‌شود و واحد کوچک از کوین اتریوم است.

 

مقدار بالاتر گس سبب افزایش سرعت پردازش تراکنش می‌شود، اما هزینه بیشتری را نیز در پرداخت گس به همراه دارد.

چه کسی کارمزد شبکه را دریافت می کند؟

هزینه‌های گس اتریوم در مرحله اول به فردی پرداخت می‌شود که وظیفه امن نگه داشتن و پشتیبانی از شبکه اتریوم را بر عهده دارد.

پس از آن و در لایه‌های اجرایی اتریوم (که قبلاً اتریوم ۱/۰ نامیده می‌شد)، کارمزدها به ماینرهایی که تراکنش‌ها را در پروتکل اتریوم اثبات می‌کنند تعلق می‌گیرد و در نهایت و در مرحله آخر یعنی در لایه اجماع اتریوم (که قبلاً اتریوم ۲/۰ نامیده می‌شد)، هزینه‌های کارمزد بین کسانی که اتریوم را در اختیار دارند توزیع می‌شود تا از این طریق آن‌ها از اثبات سهام (PoS) به‌روز شده اتریوم پشتیبانی کنند.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود