بیت کوین و اتریوم چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ددر دنیای رمز ارزها نام بیت کوین و اتریوم برای همه آشناست و هر کدام طرفداران مخصوص به خود را دارند و در سراسر جهان بسیاری را شیفته و فریفته خود کرده اند و بسیاری مدام پیگیر نوسانات آن ها هستند اما این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، بدون بانک مرکزی یا مدیریت واحد است که می‌تواند بدون نیاز به واسطه، از طریق شبکه بیت‌کوین به صورتِ همتا به همتا ارسال شود.

تراکنش‌ها توسط یک شبکه به صورت رمزنگاری‌شده تأیید می‌شود و در یک دفتر کل توزیع‌شده عمومی به نام بلاک‌چین ثبت و ضبط می‌شوند.

اتریوم چیست؟

اتریوم Ethereum در واقع نسل دوم ارز های دیجیتال است، یک پلتفرم که علاوه بر پشتیبانی فعالیت های مربوط به پول دیجیتال امکان انجام قرارداد های مختلف را به صورت دیجیتال و غیر متمرکز فراهم نموده است.

 

 تفاوت ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم

هر دو شبکه بیت‌کوین و اتریوم بر اساس اصل دفتر کل توزیع شده و رمزنگاری کار می‌کنند و این دو از جنبه‌های فنی متفاوت هستند.

اگر بخواهیم برای این موضوع مثال بزنیم باید اینطور بگوییم که، تراکنش‌های شبکه اتریوم ممکن است حاوی کدهای اجرایی باشند، در حالی که داده‌های تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین، تنها برای ثبت اطلاعات تراکنش‌ها استفاده می‌شوند.

 اما باید به این نکته توجه داشته باشید که بلاک چین‌ها و شبکه‌های بیت کوین و اتریوم از نظر اهداف کلی متفاوت هستند.

در واقع بیت کوین به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات ایجاد شد و قصد دارد تا وسیله ای باشد برای مبادله و ذخیره ارزش و از سوی دیگر، اتریوم به عنوان پلتفرمی بمنظور تسهیل قراردادها و برنامه‌های غیر قابل تغییر از طریق یک ماشین مجازی در نظر گرفته شده است.

تفاوت دیگر این دو بلاک چین نیز الگوریتم‌های اجماع آن‌ها است.

 بیت کوین از یک پروتکل اجماع به نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند که به نودهای شبکه اجازه می‌دهد تا در مورد وضعیت تمام اطلاعات ثبت شده به توافق برسند و از انواع خاصی از حملات به شبکه جلوگیری کنند.

اتریوم نیز تا سال 2022 از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کرد؛ اما در سپتامبر 2022، به سمت اثبات سهام (PoS) حرکت کرد.

هر دو BTC و ETH ارزهای دیجیتال هستند، اما هدف اصلی اتر این نیست که خود را به عنوان یک سیستم پولی جایگزین تثبیت کند، بلکه تسهیل و کسب درآمد از عملیات قرارداد هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و هر راه حل بلاک چین دیگری است که می‌توان به آن فکر کرد.

 واقعیتی جالب درباره اتریوم

همانطور که گفته شد اتریوم نخستین بلاک چینی است که زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند را پیاده‌سازی کرده و امکان اجرای معاملات و توافقات قابل‌اعتماد بین طرف‌های ناشناس را بدون نیاز به مرجعی مرکزی، سیستمی قانونی یا مکانیسم اجرایی خارجی، فراهم کرده است.

در حال حاضر زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند اتریوم، سالیدیتی (Solidity)، محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند در جهان است که برای توسعه طیف گسترده ای از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)، از جمله پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، بازارهای توکن غیرقابل تعویض (NFT) و پلتفرم‌های بازی کاربرد دارد.

 ارز دیجیتال اتریوم بهتر است یا بیت کوین؟

 اتریوم و بیت کوین تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند و می توان گفت مهم‌ترین تفاوت آن‌ها این است که برای اهداف کاملاً متفاوتی طراحی شده‌اند؛ بنابراین، برای انتخاب یکی از این دو برای سرمایه‌گذاری، باید بدانید اهداف کدام یک به چشم‌انداز شما نزدیک‌تر است.

  

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود