پشت پرده نیاز به بلاک چین در دنیای رمز ارزها + ویژگی‌های آن

در دنیای ارزهای دیجیتال بلاک چین موضوعی جدید و ناشناخته نیست و تقریبا اکثر تریدرها با آن آشنایی کامل دارند اما چه دلیلی برای استفاده از بلاک چین وجود دارد؟

 نگاهی به زنجیرهٔ بلوکی یا بلاک چین

همانطور که می دانید، زنجیرهٔ بلوکی (Blockchain) نوعی فناوری بمنظور ثبت و ضبط داده‌ها محسوب می شود که به آن پایگاه داده نیز گفته میشود.

در واقع این داده‌ها می‌توانند برای نمونه تراکنش‌های بانکی یا اسناد مالکیت، قرارها، پیام‌های شخصی یا دیگر اطلاعات باشند و اگر بخواهیم به ویژگی های آن بپردازیم باید بگوییم که یکی از ویژگی های زنجیرهٔ بلوکی این است که کار ذخیرهٔ این داده‌ها بدون وجود یک مدیر و صاحب‌اختیار مرکزی امکان‌پذیر است و نمی‌توان با تخریب یک نقطهٔ مرکزی داده‌های ذخیره‌شده را تحریف یا نابود کرد که نام این ویژگی شبکه عمومی و غیرمتمرکز نام دارد.

در واقع معروف‌ترین شبکه عمومی و غیرمتمرکزی که از این ویژگی بلاکچین استفاده میکند، رمز ارز بیت‌کوین، اتریوم و تتر است.

ویژگی‌های بلاک چین

  • امنیت:  اطلاعات در بلاک چین رمزنگاری شده و سپس ذخیره می‌شوند، که این امر باعث افزایش امنیت اطلاعات می‌شود.  
  • شفافیت: نکته قابل توجه دیگر در بلاکچین این است که اطلاعات برای همه اعضای آن قابل مشاهده است، بنابراین شفافیت در اوج خود قرار دارد.
  • غیر قابل تغییر بودن: قابلیت جالب دیگر بلاک چین این است که اطلاعات در بلاک چین بدون تایید اکثریت قابل تغییر یا قابل حذف نیست.

 اما نکته جالب‌تر این است که تقریبا همه فکر می‌کنند تنها کار بلاک چین انتقال ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم و غیره است؛ اما این تنها یکی از کاربردهای blockchain است.

 از آنجا که کلمه تراکنش بیشتر در مورد مسائل مالی مطرح می‌شود، شاید باعث شده فکر کنیم که منظور از ثبت تراکنش در بلاک چین تنها تراکنش‌های مالی است، اما در حقیقت اینطور نیست.

کاربردهای این تکنولوژی همچنان در حال توسعه هستند و حال می‌توان دید که از این فناوری نوین برای رای گیری شفاف‌تر و بدون تقلب استفاده می‌شود.

 

چرا به بلاک چین نیاز داریم؟

مفهوم بلاک چین برای نخستین بار توسط استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتتا در سال ۱۹۹۱ به عنوان زنجیره‌ای از بلوک‌های امن از نظر رمزنگاری معرفی شد و پس از گذشت مدت زمانی توانست جای خود را در میان پایگاه‌داده‌های سراسر دنیا باز کرد.

مالکان کسب و کارهای دیجیتال به فکر استفاده از این فناوری در جهت پیشرفت امور خود افتادند و در نهایت نیاز به استفاده از این فناوری در همه دنیا احساس شد، اما سه دلیل اصلی برای نیاز به بلاک چین وجود دارد:

افزایش قدرت پردازش دیجیتال

بلاک چین با توجه به ساختار طراحی شده‌اش به قدرت پردازش بالاتری نسبت به محاسبات داده‌های معمولی نیاز دارد.

همانطور که اشاره شد طراحی بلاکچین بر اساس رمزنگاری تعریف شده است و رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها طبیعتاً یک امر پرهزینه است.

امروزه کامپیوترها به لطف پردازنده های مدرن توسعه یافته از قدرت پردازش بیشتری برخوردارند که این امر منجر به رشد تقاضا برای استفاده از این فناوری شده است.

رشد سریع جرایم سایبری

جرایم سایبری طی چند سال گذشته شاهد رشد بوده و بنوعی چند برابر شده است. هک بیش از یک میلیارد حساب یاهو، لو رفتن اطلاعات کاربران در فیسبوک و افزایش آسیب های بدافزارها تنها چند مورد از این جرایم هستند. در واقع روزانه بیش از یک میلیون تهدید سایبری منتشر می‌شود که این به خودی خود توجه بیشتری به امنیت را ایجاد می‌کند.

امروزه امنیت سایبری یکی از بزرگترین چالش‌های مالکان کسب و کارهای اینترنتی است. Blockchain با استفاده از سیستم رمزنگاری قدرتمند خود تا حدودی این نیاز را پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام/


نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود