تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار بمنظور تکمیل ۶ مسیر آزادراهی کشور

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: تا پایان سال 1403 در حدود ۶ مسیر آزادراهی با طول ۱۴۵ کیلومتر و با اعتبار ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به‌بهره‌برداری می‌رسد.

محمود ملازینل، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه تکمیل ۱۴۵ کیلومتر مسیر آزادراهی برنامه سال جاری این حوزه قرار دارد، اظهار کرد: آزادراه تبریز-مرند به طول ۲۴ کیلومتر، آزادراه مراغه-هشترود به طول ۲۹ کیلومتر، کنارگذر شمالی اراک به طول ۲۵ کیلومتر، کنارگذر شمالی کرج به طول ۱۹ کیلومتر، آزادراه گرمسار-سمنان به طول ۳۶ کیلومتر و آزادراه کنارگذر غربی قم به طول ۱۲ کیلومتر در صورت تأمین اعتبار موردنیاز سال جاری تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: آزادراه مراغه-هشترود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ملازینل در ادامه با بیان اینکه این آزادراه از جمله محورهای مهم ارتباطی در غرب کشور محسوب می شود که رونق اقتصادی شهرهای جنوب آذربایجان شرقی را به همراه دارد، تصریح کرد: تسهیل تردد در سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان از مزایای بهره‌برداری از این پروژه است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در ادامه به پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصدی آزادراه تبریز - مرند اشاره و اظهار کرد: این آزادراه به طول ۲۴ کیلومتر بخش مهمی از کریدور شرق به غرب کشور است که موجب احیای قسمتی از مسیر جاده ابریشم می‌شود و ارتباط کشور با کریدورهای بین‌المللی را هموار کرده و با ترانزیت ایمن و سریع و کاهش زمان سفر بین کشورهای همسایه و اروپا، در گسترش صادرات و واردات و توسعه اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری در منطقه مؤثر خواهد بود.

وی گفت: آزادراه تبریز-مرند-بازرگان تکمیل‌کننده پازل مسیر ترانزیتی تهران-بازرگان و شبکه بزرگراهی آسیایی در جهت تسهیل مبادلات تجاری کشور است.

ملازینل در ادامه با بیان اینکه تکمیل کنارگذر شمالی اراک به طول ۲۵ کیلومتر و آزادراه گرمسار-سمنان به طول ۳۶ کیلومتر بخش دیگری از برنامه توسعه شبکه آزادراهی است، تصریح کرد: در واقع این دو پروژه بخشی از کریدورهای آزادراهی کشور محسوب می شوند که تکمیل آزادراه گرمسار-سمنان به‌عنوان بخشی از آزادراه حرم تا حرم و کنارگذر شمالی اراک با هدف انتقال ترافیک عبوری از جنوب کشور و کاهش زمان سفر در مرکز کشور در حال احداث است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه‌های آزادراهی اثرگذار در ترافیک پایتخت و استان البرز آزادراه کنارگذر شمالی کرج است، گفت: تکمیل این آزادراه به طول ۱۹ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد با جدیت در حال پیگیری است که ضمن کاهش ترافیک آزادراه تهران-کرج و محدوده داخلی شهر کرج، نقش پدافند غیرعامل برای پایتخت و استان البرز را نیز بر عهده دارد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: کنارگذر غربی قم به طول ۱۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد یکی از بخش‌های کریدور آزادراهی کشور در استان قم است که با هدف تکمیل بخش جنوبی کمربندی قم، تسهیل دسترسی به مسجد مقدس جمکران و اتصال شبکه آزادراهی غرب به جنوب کشور در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه سهم دولت برای تکمیل این پروژه‌ها را ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز بخش خصوصی را نیز ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی بالای این مسیرها، تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای تکمیل این پروژه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تخصیص یافته است که در صورت تأمین اعتبار در زمان مناسب، پیش از آغاز سرما و تغییرات جوی تا پایان سال تکمیل خواهند شد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در ادامه از ابلاغ قرارداد مشارکت ساخت آزادراه کنارگذر شمالی همدان خبر داد و گفت: این آزادراه به طول ۳۸ کیلومتر با مشارکت ۵۰ درصدی سرمایه‌گذار و ۵۰ درصدی دولت احداث می‌شود و عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز می‌شود. 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود