رزاقی در گفتگو با روزمرگی اقتصاد:

ایران منابع فراوانی برای اشتغالزایی دارد

استاد دانشکده اقتصاد تهران گفت: ایران شبکه علم، دانش و فناوری بی‌نظیری دارد.

محمدرضا رزاقی استاد دانشکده اقتصاد تهران با بیان اینکه بحث صنعت و رشد از مهمترین شاخصهای عملکرد اقتصادی در سطح کلان کشور است، گفت: دستیابی به نرخ رشد و توسعه در کشور یکی از اهداف مهم هر نظام اقتصادی به شمار می‌رود، لذا؛ بحث و بررسی عواملی که بر توسعه بخش صنعت و بهبود قدرت پیش بینی پذیری آن اثر می‌گذارد حائز اهمیت است.

این استاد دانشگاه در مورد رفع مشکلات اقتصادی موجود در کشور، افزود: متخصصان و نخبگان اقتصادی ما باید با سیاست کلان نگری آشنایی داشته باشند، چرا که یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه، ثبات اقتصاد کلان در دو بخش اقتصادی و سیاسی است به گونه‌ای که امروزه اقتصاددانان باید بپذیرند ثبات اقتصادی و سیاسی شرط لازم برای رشد بالا و مستمر در بخش صنعت اقتصادی است.  

وی تصریح کرد: با توجه به اصول قانون اساسی، دولت باید جهت نهادینه کردن اقتصاد مردمی، تامین استقلال اقتصادی، ریشه کن کردن فقر، محرومیت و برآورده ساختن نیازهای مردم از جمله مسکن، اشتغالزایی، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و همچنین سایر امکانات برای تشکیل خانواده را فراهم کند، که این موارد در اصل ۴۳ به خوبی دیده شده است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر ایجاد کار و اشتغال برای جوانان باید یکی دیگر از اهداف مهم دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی باشد که روش رسیدن به این اهداف در شکل تعاون و یا وامهای بدون بهره از بانک‌ها صورت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سرمایه گذاری سرمایه داران اظهار کرد: بدیهی است که سرمایه داران به دنبال حداکثر سود با کمترین تلاش در کشور هستند، این حداکثر سود برای آنها در تولید نیست، بلکه برای رسیدن به رشد تولید و خودکفایی است. باید واردات محدود شود تا از احتکار و افزایش قیمت‌ها پیشگیری شود.

رزاقی یادآورشد: متاسفانه در دولت‌های قبل اقتصاد ایران نه تنها کاملا سرمایه داری بود، بلکه طرح و برنامه مدونی در این خصوص وجود نداشت اما دولت سیزدهم برنامه ریزی‌های مثبتی برای رشد تولید و خودکفایی اقتصاد کشور مد نظر دارد که در برنامه هفتم توسعه نیز بر برنامه محور بودن به جای حکم محوری تاکید شده است.

وی با بیان این‌که در ایران زیرساخت‌های قوی داریم، گفت: ایران شبکه علم و دانش و فناوری بی‌نظیری دارد و کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، صنایع و معادن بی‌نظیر و تخصصی و همچنین زمینه‌های علمی در اختیار بخش تولید است که با استفاده صحیح می‌تواند اشتغالزایی در کشور ایجاد کند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه اقتصاد تهران اشاره کرد: ثبات سیاسی عاملی حیاتی برای جذب سرمایه گذاراران و تشویق به رشد تولید داخلی است و دولت باید محیط مساعدی را برای سرمایه گذاری‌های بلندمدت وتجارت در کشور ایجاد کند، از طرفی سیاست‌های اقتصادی اعم از سیاست‌های مالی و پولی، نرخ‌های مالیاتی و مقررات نیز تاثیر بسزایی بر اعتماد سرمایه گذاران، رشد و افزایش تولید دارد.

رزاقی در پایان خاطر نشان کرد: بی‌تردید ایجاد زیرساخت‌های اساسی از جمله شبکه‌های حمل و نقل، منبع تغذیه، برای بهره وری و جذب سرمایه گذاران در کشور ضروری به نظر می‌رسد، همچنین بازار داخلی و قدرت خرید مردم از ملاحظات مهم برای سرمایه گذاران مختلف در کشور است. عواملی از جمله دسترسی به منابع، انتقال فناوری، پویایی عرضه، تقاضا و رقابت بازار در بخش‌های مختلف متفاوت است و می‌تواند بر تصمیمات سرمایه‌گذاران و روند تولید تأثیر گذار باشد و دولت سیزدهم باید برای رشد و توسعه تولیدات داخلی همتی مضاعف را صرف امور اقتصادی کشور کند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود