هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف/ لزوم پرداخت هزینه ۵ برابری تامین برق برای مشترکان پُرمصرف

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه مشترکان پرمصرف که بیشتر از ۲.۵ برابر الگو مصرف دارند، هزینه تامین برق پنج برابری در تعرفه برق آنها لحاظ می‌شود، به تشریح چگونگی پلکانی شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف پرداخت.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) در گفتگویی با اشاره به الگوی مصرف برق اظهار کرد: الگوی مصرف برق ماهانه تابستانی در مناطق غیرگرمسیری ۳۰۰ کیلووات‌ساعت است که با آغاز فصل پاییز به ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه کاهش پیدا می کند.

وی در این راستا تصریح کرد: براساس ماده ۶ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوبه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، مصارف مازاد بر الگو در تعرفه مشترکان خانگی بر اساس روش پلکانی- افزایشی تعیین می‌شود.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه ساختار تعرفه‌گذاری به‌گونه‌ای طراحی شده است که بیشترین یارانه را مشمول مشترکانی می‌کند که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته‌اند و قبض‌های برق ارزان‌تری دریافت می‌کنند، گفت: طبق این قانون، مشترکان خانگی به دو دسته مشترکانی که در محدوده الگوی مصرف و کمتر از آن برق مصرف می‌کنند و مشترکان پرمصرف که بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند، تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: الگوی مصرف در ماه‌های گرم و ماه‌های غیرگرم تفاوت دارد و با توجه به این موضوع در مناطق عادی و غیر گرمسیر که بیشترین تعداد مشترکان را در خود جای‌داده است مانند تهران و کلان‌شهرهایی نظیر مشهد، اصفهان، تبریز، الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه است که این میزان با شروع فصل پاییز و در ماه‌های غیرگرم برای این مناطق به زیر ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه می‌رسد.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه از این‌ پس مشترکان باید مراقب مصرف برق خود باشند و به این نکته توجه داشته باشند که باتوجه‌به این که الگوی مصرف از ۳۰۰ کیلووات‌ساعت به زیر ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه رسیده است، درصورتی‌که مصرف خود را کنترل نکنند مشمول تعرفه‌های بالاتر که پلکانی- افزایشی و نزدیک هزینه‌های تامین برق است خواهند شد.

رجبی مشهدی همچنین با اشاره به چگونگی پلکانی شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف، اظهار کرد: قانون ضرایبی از نرخ تامین برق را برای پله‌های مختلف مصرف در نظر گرفته است؛ به این صورت که برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم برابر هزینه تامین تا ۱.۵ برابر الگو، ۱.۵ برابر هزینه تامین تا ۲.۵ برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵ برابر الگوی مصرف پنج برابر هزینه تامین برق در تعرفه برق مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود و دریافت آن الزام قانونی است.

وی در ادامه به معرفی پارامترهای تعیین نرخ تامین برق که تعرفه‌ها بر اساس آن طراحی می‌شود پرداخت و گفت: این پارامترها شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه‌های حرارتی مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک در سه سال گذشته، هزینه ترانزیت برق و هزینه سوخت نیروگاهی است که سالیانه تعیین می‌شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: در سال جاری و سال گذشته هزینه سوخت نیروگاهی بر اساس مقررات مربوط و جداگانه محاسبه می‌شود.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه نرخ تأمین برق را برای امسال ۷۵۴ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت است نیز اظهار کرد: این نرخ بر اساس نرخ قرارداد تبدیل انرژی و ترانزیت برق به‌دست‌آمده است.

رجبی مشهدی به نرخ تامین برق مشترکان صنعتی، نیز اشاره کرد و گفت: براساس ماده ۳ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، متوسط بهای برق این مشترکان طبق متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی محاسبه می‌شود که این نرخ در سال جاری براساس قراردادهای تبدیل انرژی سال گذشته ۷۲۴ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه شده که مبنای محاسبه تعرفه مشترکان صنعتی خواهد بود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود