۵۹ سال زمان برای خرید خانه در شهرستان‌ها!

زمان انتظار خرید خانه در سال ۱۴۰۲، به ۵۹ سال کاهش یافته است.

اوضاع مسکن در کل کشور بحرانی است و حال و روز خوبی ندارد.

اما با توجه به این امر شهرستان‌ها دارای شرایط مساعدتری از تهران هستند و با توجه به اینکه طی سال گذشته مدت زمان انتظار برای خرید در شهر تهران ۱۱۲ سال بوده است، امسال این عدد به ۱۵۲ سال افزایش یافته است. حال آنکه در کل کشور مدت زمان انتظار برای خرید خانه اول، کاهشی بوده است.

براین اساس در سال ۱۴۰۱، با پس‌انداز ۱۶ درصدی، ۷۴ سال انتظار لازم بود تا زوج‌های جوان کل کشور بتوانند اولین خانه خود را بخرند. در سال ۱۴۰۲، زمان انتظار خرید خانه به ۵۹ سال کاهش یافته است.

طبق آنچه کارشناسان مسکن برآن معتقدند یکی از علل این موضوع تورم بالای مسکن در تهران و دستمزد برابر کارگران تهرانی و شهرستانی است و دلیل  دیگر آن را می توان تراکم بالای جمعیت دانست.

براین اساس جهش شدید قیمت در مسکن در سال ۱۴۰۲ در شهر تهران و رشد پایین دستمزد تهرانی‌ها، عاملی شده است که رویای صاحب‌خانه شدن را از آن‌ها دور کرده است.

اما نکته ای که در این میان مشخص است آن است که وضعیت مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم، اصلاً مناسب نیست و مردم باید سهم زیادی از درآمدشان را برای خانه هزینه کنند و حتی گاهی هزینه‌های مسکن بیشتر از درآمدشان است تا جایی که مجبور به مهاجرت از شهر زادگاهشان می‌شوند.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود