میزان تسهیلات امهالی بانک‌ها در پنج ماهه نخست سال 1403 چقدر بوده است؟

طبق آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی در پنج ماهه نخست سال 1403 میزان تسهیلات امهالی شبکه بانکی کشور به ۴۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان رسیده است.

بانک مرکزی اخیرا طی گزارشی اقدام به انتشار آمار تسهیلات امهالی و غیرامهالی پرداختی توسط شبکه بانکی کشور (تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری) از ابتدای فروردین ماه سال 1403 تا پایان مردادماه کرد که طبق بررسی آن در مجموع هفت میلیون و ۸۳۲ هزار و ۲۵۹ قفره تسهیلات خرد و کلان به ارزش بیش از دو میلیون و ۲۹۵ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها، پرداخت شده که سهم تسهیلات امهالی از کل تسهیلات پرداخت شده ۴۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان (۴۸.۵ همت) است.

اما تسهیلات امهالی چیست؟

تسهیلات امهالی بانکی یا امهال وام در واقع به فرایند تاخیر در پرداخت مبالغ معوقه یا اصل و جریمه به توافق بین بانک و مشتری اشاره دارد.

براین اساس در صورتی که یک مشتری نتواند مبلغ اصل و جریمه را در زمان تعیین شده پرداخت کند، امهال تسهیلات انجام می‌شود و امهال در تسهیلات به معنای مهلت دادن در بازپرداخت آن است که البته براساس موقعیت های مختلف از شرایط ویژه‌ای برخوردار است. 

از این رو در مواقعی که افراد با مشکلات خسارت‌های طبیعی، دست و پنجه نرم می‌کنند و بحث درآمد آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود؛ یک تاخیر زمانی در بازپرداخت وام آن‌ها اتفاق می‌افتد.

بعنوان مثال در زمان همه گیری کرونا، امهال تسهیلات برای عده‌ای از افراد ارائه شد که به واسطه آن توانستند بازپرداخت اقساط خود را در مدت طولانی‌تری انجام بدهند.

اما میزان تسهیلات امهالی بانک‌ها چه قدر است؟

شبکه بانکی کشور طی پنج ماهه نخست سال جاری (تا پایان مرداد ماه) در مجموع ۴۵ هزار و ۸۰۱ فقره تسهیلات امهالی به ارزش ۴۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان (۴۸.۵ همت) پرداخت کرده که از این میان سهم پنج بانک ملی، گردشگری، تجارت، صادرات و ملت، بیش از ۸۵ درصد از سهم کل تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود