رشد 2.5 برابری تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا

 رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه چهار سال پیش با اوراسیا وارد تجارت آزاد شدیم و تعرفه ها کاهش یا صفر شد، تصریح کرد: در این مدت ۲.۵ برابر رشد توسعه تجارت با کشورهای عضو این اتحادیه داشتیم.

محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اوراسیا اولین تجربه تجارت آزاد ایران است که در آن ۸۷ درصد تعرفه ها کنار گذاشته می شود، تجار باید خود را برای رقابت جدید آماده کنند ضمن اینکه کشورهای عضو هم تمایل دارند کالاهای خود را در ایران عرضه کنند، به رفع موانع صادرات اشاره کرد و گفت: تجار در کنار پیمان تجارت آزاد، مشکلاتی در ارمنستان در حوزه ضمانتنامه ها داشتند که اتفاق های خوبی در همین ارتباط رقم خورده است و ما ضمانت نامه های پیمانکاران در ارمنستان و سایر کشورها را تامین می کنیم.

وی در این راستا تصریح کرد: پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد ایرانی در ارمنستان نیز داده شده است که فرصت خوبی برای عرضه کالاهای صادراتی ایران در این کشور خواهد بود.

دهقان دهنوی افزود: سازمان توسعه تجارت، خانه تجار در بدنه دولت است، این سازمان ضمن کمک به رفع مشکلات صادرات، ارتباط تنگاتنگی با تجار و بازرگانان خواهد داشت، در واقع این ارتباط پیش از پیش تقویت خواهد شد تا یک نتیجه عملی در خصوص توسعه صادرات غیرنفتی بگیریم و کارهای مفیدی برای توسعه تجارت کشور صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی به سازمان توسعه تجارت می تواند در همین رابطه کمک کند تا توسعه صادرات رقم بخورد چراکه دولت تجارتی انجام نخواهد داد و این وظیفه بخش خصوصی است به این موضوع اشاره کرد که تجار و بازرگانان با مشکلات و موانع متعدد روبرو هستند و گفت: فرایندهای طولانی اداری، سامانه های ناکارآمد و دخالت های بی‌مبنا مانع کسب و کار تجار و بازرگانان شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد:  تجار در سامانه های جامع تجارت در فرایندهای طولانی وقت و هزینه خود را تلف می کنند، سعی می کنیم که نقش تسهیل کننده در فرایند تجارت کشور را بیش از پیش تقویت کنیم، هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد ضمن اینکه از تجار می خواهیم که به ما مشورت دهند تا موانع بیشتری را از پیش پای آنان برداریم.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم صادرات غیرنفتی افزایش یابد باید بیش از پیش بر روی تولید رقابت پذیر تمرکز کنیم.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود