کاهش هزینه‌های مرتبط با مسکن به کمک سامانه خودنویس

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تأثیرات سامانه خودنویس در قراردادهای اجاره و فروش مسکن، استفاده از آن را گام مؤثری در کاهش انحصار مشاورین املاک دانست.

حمید رضا گودرزی، عضو کمیسیون عمران مجلس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی پیرامون تأثیر فعالیت سامانه خودنویس اظهار کرد: بحث مسکن یکی از مشکلاتی است که مردم در کل کشور با آن دست به گریبان هستند و متأسفانه بخشی از آن به سوداگری در بازار مربوط می‌شود.

وی ادامه: با توجه به اینکه برخی از مشاورین املاک در این زمینه دخالت دارند از این رو سامانه خودنویس می‌تواند به شکستن انحصار آن‌ها کمک کند.

گودرزی در ادامه تصریح کرد: در واقع هدف از راه‌اندازی این سامانه این است که مردم خود قراردادهای اجاره و خرید و فروش را منعقد کرده و از این رو دیگر نیازی به مشاورین املاک نداشته باشند.

وی گفت: در واقع این روش می‌تواند سبب کاهش هزینه‌ها برای مردم شود. به عنوان مثال، تا به حال مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی از محل انعقاد قراردادها انجام شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضلات ناشی از حضور مشاورین املاک در بازار نیز اظهار کرد: بسیاری از مشاورین املاک قیمت‌های کاذبی را به‌صورت سلیقه‌ای تعیین می‌کنند که این موضوع می‌تواند به فساد در بازار مسکن دامن بزند. با راه‌اندازی این سامانه، به‌ویژه در حوزه اجاره، مشکلات مردم در این زمینه کاهش خواهد یافت. 

وی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از مشاورین املاک هیچ خدماتی به موجر و مستأجر ارائه نمی‌دهند و در صورت بروز مشکلات، هیچ‌گونه حمایتی از طرف آن‌ها وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این وضعیت به‌ویژه در سیستم قضائی کشور بار سنگینی را به دوش می‌گذارد و بر تعداد پرونده‌ها می‌افزاید. این امر نشان‌دهنده‌ ضرورت ایجاد تغییرات در نظام مشاوره املاک است.

وی در ادامه به تأثیر مثبت سامانه خودنویس بر بازار مسکن اشاره و اظهار کرد: در صورتی که این سامانه بتواند به درستی عمل کند، شاهد کاهش قیمت‌ها و افزایش شفافیت در بازار خواهیم بود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود