وام اجاره جدید در چه شرایطی پرداخت خواهد شد؟

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان با اشاره به امکان‌پذیر شدن پرداخت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن به شرط تسویه وام قبلی به تشریح جزئیات آن پرداخت.

همانطور که می دانید پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از سال ۱۳۹۹ و همزمان با اپیدمی ویروس کرونا در دستور کار دولت قرار گرفت و پس از آن نیز در سال‌های بعد این نوع وام بمنظور افزایش توان مستاجران پرداخت شد؛ اگرچه بسیاری از مستاجران از سنگ‌اندازی و عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت وام اجاره گله‌مند هستند.

اما در حال حاضر مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و روستاها ۴۰ میلیون تومان است و سود تسهیلات ودیعه مسکن نیز ۲۳ درصد و حداکثر مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله تعیین شده است.

از سوی دیگر از جمله مشکلاتی  که بعضا مستاجران درخصوص وام اجاره با آن مواجه بودند این موضوع است که تسهیلات تنها یک بار به هر نفر پرداخت می‌شد که این موضوع نیز برطرف شده و به تازگی شرایط تسهیل شده است.

مسعود بیات منش، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان در اظهاراتی از اصلاح دستورالعمل اجرایی دریافت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن برای واجدان شرایط خبر داد و گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که پیش‌تر و در سنوات گذشته این تسهیلات را دریافت کرده‌اند با شرط تسویه تسهیلات قبلی امکان دریافت مجدد تسهیلات را خواهند یافت.

وی با اشاره به جزئیات پرداخت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن تصریح کرد: شرط پرداخت مجدد تسهیلات مجدد ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی است که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده و تسویه تسهیلات را انجام داده اند.

بیات منش ادامه داد: این دسته از متقاضیان با درج گزینه تسویه تسهیلات از طریق شعب بانک عامل این امکان را برای بار دوم خواهند یافت تا نسبت به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کنند.

طبق در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بهای سالانه توسط موجر در صورت شکایت مستأجر تا پس از ۵ سال بعد از انعقاد قرارداد و احراز تخلف توسط مرجع صالح، موجر جریمه می‌شود و باید نسبت به پرداخت مبالغ اضافه دریافت شده به عنوان جریمه به مستاجر و رعایت حداکثر نرخ مجاز اعلام شده از سوی شورای عالی مسکن اقدام کند.

در سال 1403 نیز مسئولیت تعیین سقف اجاره بها به شورای مسکن استان‌ها سپرده شد و طبق ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، شورای عالی مسکن مکلف شد با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی هر استان را به عنوان میزان افزایش تورم اجاره‌بها مشخص کند.

طی سال جاری حداکثر افزایش مجاز اجاره‌بها برای سال جاری در ۳۱ مرکز استان تعیین شده که این رقم برای شهر تهران ۲۵ درصد خواهد بود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود