رانت‌خواری ۷۵۰ هزار میلیارد تومانی دلالان خودرو

یک کارشناس خودرو اظهار کرد: در سال‌های بین ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ عملاً حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان رانت بین دلالان خودرو توزیع شده است.  

سال ۱۴۰۱ بعد از حذف قرعه کشی و مخالفت با عرضه خودرو در بورس، سامانه یکپارچه تأسیس شد، در نهایت نیز این سامانه حذف و قرعه کشی بازگشت؛ یعنی در دو سال ۵ تصمیم مختلف برای فروش خودرو گرفته شد!

رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگویی با اشاره به رانتی که طی سال های گذشته به دلیل عدم اتخاذ شیوه صحیح برای فروش خودرو به جیب دلالان رفته است، اظهار کرد: در واقع می توان گفت محاسبه رانتی که توزیع شده دارای پیچیدگی‌هایی است.

وی در این راستا تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم سرانگشتی حساب کنیم و برای هر خودرو متوسط اختلاف قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی را در نظر بگیریم و اینکه اگر سالانه یک میلیون خودرو عرضه شده باشد عملاً سالانه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رانت از طریق فروش خودرو توزیع شده است.

سلیمانی ادامه داد: حال در صورتی که بازه زمانی سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ را در نظر بگیریم عملاً حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است و براین اساس با این رانتی که توزیع شده می‌توانستیم چند کارخانه جدید خودروسازی راه اندازی کنیم.

وی گفت: در صورتی که این اجازه داده می شد تا بخشی از منابع در اختیار خودروساز قرار گیرد و وزارت صمت نظارت کند که این منابع صرف توسعه کمی و کیفی خودروسازی شود امروز نه تنها مسئله‌ای به نام قرعه کشی و دسترسی برای خرید خودرو نداشتیم بلکه خودروها به صورت اقساطی نیز فروخته می‌شدند یا حتی اگر بخشی از این منابع صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شد این حجم از تقاضا برای خرید خودرو شکل نمی‌گرفت.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود