چند درصد هزینه یک خانواده تهرانی صرف مسکن می‌شود؟

 طبق گزارش شاخص‌های اقتصادی کلان مرکز آمار ایران سهم مسکن، در سبد هزینه یک خانواده تهرانی به ۵۰.۸ درصد می رسد.

طبق آمار و ارقامی که منتشر شده است می توان این طور نتیجه گرفت که مسکن، سهم عمده‌ای را در سبد هزینه‌های خانوار دارد.

براین اساس این سهم هم برای صاحبان مسکن ملکی و هم برای مستاجران است؛ اما از سوی دیگر اقتصاد تورمی، شرایط را برای مستاجران سخت‌تر می‌کند.

طبق گزارش شاخص‌های اقتصادی کلان مرکز آمار ایران سهم مسکن، در سبد هزینه خانوارهای ایرانی در حدود ۳۸.۱ درصد است و جالب است بدانید که این عدد در شهر تهران به ۵۰.۸ درصد نیز می رسد.

در واقع یک خانواده تهرانی بیش از نیمی از درآمد سالانه خود را صرف هزینه مسکن می‌کند و در صورتی که این خانواده مستاجر باشند، نیمی از درآمد خود را از دست می‌دهند، بدون آنکه امکان پس‌انداز برایشان وجود داشته باشد.

گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار مسکن از تورم ۴۵درصدی در شهر تهران و ۴۹درصدی در تمام مناطق شهری کشور، حکایت دارد.

براین اساس مقایسه سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار ایرانی با استاندارد جهانی؛ حاکی از آن است که  فاصله معناداری بین هزینه ایرانی‌ها با استانداردهای جهانی وجود دارد.

دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد، هبیتات، ایدئال هزینه برای مسکن را ۳۰ درصد اعلام کرده است، درحالی که این عدد در مناطق شهری ایران، ۳۸.۱درصد است.

در واقع متوسط سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوارهای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، ۲۳ درصد است. مردم کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ۲۳.۹ درصد و  خانوارهای کشورهای حوزه یورو، ۲۳.۶ درصد برای مسکن هزینه می‌کنند. نمودار پایین، سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوارهای کشورهای مختلف با ایران را مقایسه می‌کند.

اما طبق آنچه که آمارها نشان می‌دهد، قیمت بالای مسکن است شرایط نامناسبی را برای مردم ایجاد می‌کند و مردم ایران نیز در چنین شرایطی، علاوه‌ بر ۴۸ سال انتظار برای خرید خانه، با تورم ۴۹درصدی اجاره‌بها هم روبه‌رو هستند.

با توجه به این موضوع و با توجه به پرداخت اجاره‌بها و عدم امکان پس‌انداز، مردم برای پرداخت این هزینه ها، باید از سایر هزینه‌های خود صرف نظر کنند. به‌طور کلی قیمت بالای مسکن، زندگی را برای مردم ایران سخت کرده است و قدرت خرید خانه را از آن‌ها گرفته است.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود