بازار در انتظار عرضه سکه‌های جدید با تاریخ 1403

طبق اخبار منتشر شده سکه های جدید با تاریخ امسال ضرب و به بازار عرضه خواهد شد و پس از آن برای هر سال سکه تاریخ همان سال ضرب می شود تا حباب تاریخی سکه از بین برود.

بررسی ها حاکی از آن است که در دوره 8 ماهه منتهی به آبان 1403 اونس طلا 37 درصد و دلار 14 درصد رشد داشته است و رشد انواع قطعات سکه نیز در این مدت به طور متوسط 67 درصد بوده است.

براین اساس طی این دوره نرخ ذاتی مسکوکات 55 درصد رشد داشته و حباب قیمتی انواع سکه 8 واحد درصد رشد کرده است.

در سکه های طرح جدید (امامی) حدود 22 میلیون افزایش طی 8 ماهه منتهی به آبان ماه داشتیم که 68 درصد ناشی از نرخ ذاتی طلا و 32 درصد آن حباب بوده است.

در نیم سکه نیز 35 درصد افزایش قیمت ناشی از ارزش ذاتی بوده است. 54 درصد افزایش 8 میلیونی قیمت ربع سکه ناشی از ارزش ذاتی و 46 درصد آن افزایش حباب بوده است.

اما تحلیل‌گران طلا بر این امر معتقدند که رشد طلای جهانی و داخلی به سقف تاریخی رسیده و امکان ریزش آن بالاست که از این رو احتمال ریزش رشد 37 درصدی اونس طلا و ریزش قیمت سکه های داخلی مخصوصا در روزهای اخیر افزایش یافته است.

در واقع در صورتی که فردی در این سطح وارد بازار طلا و سکه شود عملاً ریسک ترکیدن حباب جهانی و داخلی را باید قبول کند. چراکه در حال حاضر 2 ریسک اصلی طلای جهانی و حباب داخلی سکه بسیار افزایش پیدا کرده است.

اما روز گذشته و همزمان با افزایش نوسانات در بازار سکه، بانک مرکزی از بسته جدیدی رونمایی کرد که طبق آن بناست سکه های جدید با تاریخ هر سال ضرب و وارد بازار شود.

با توجه به این امر و با عرضه این سکه ها به بازار، حباب بی موردی که ناشی از تاریخ سکه هاست از بین خواهد رد و از این رو و شاهد تخلیه حباب قیمت سکه مخصوصا سکه های ضرب 86 خواهیم بود.

سکه های جدید با تاریخ امسال (1403) ضرب و وارد بازار می شود . بعد از آن هم سکه های سال های آینده به تاریخ همان سال ضرب و وارد بازار خواهد شد.

در واقع طبق سیاست جدید بانک مرکزی بمنظور مدیریت بازار سکه دیگر مانند گذشته تاریخ سکه ها مبنای حباب و افزایش قیمتی نخواهد شد و برهمین اساس نیز سکه های با تاریخ امسال بزودی وارد می شود.

گفتنی است، طبق بسته جدید مدیریتی بانک مرکزی برای بازار سکه؛ تعداد روزهای حراج هفتگی سکه نیز به سه روز (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) افزایش پیدا کرده است و حتی در حراج دیروز سکه که در مرکز مبادله برگزار شد، بیش از 70 درصد تقاضای انواع سکه پوشش داده شد.

از سوی دیگر فردا نیز بناست حراج بعدی سکه در این مرکز برگزار شود و بانک مرکزی براین تصمیم است تا به تقاضای خرید سکه از طریق بازار رسمی پوشش حداکثری بدهد.

گفتنی است، برای تقویت سمت تجاری نیز بناست امروز هم بازارساز در بخش درهم دخالت قوی ای انجام دهد و طبق گزارش های تامین ارز منتشر شده توسط بانک مرکزی به لحاظ تامین منابع ارزی برای واردات کشور نه تنها کمبودی صورت نگرفته بلکه رشد خوبی نیز وجود داشته است و طبق گفته مسئولان ارزی این مسیر در تامین ارز واردات همچنان بدون تغییر ادامه خواهد داشت.

براساس پیش بینی فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی حباب قیمتی طلا و سکه بزودی تخلیه خواهد شد و از این رو بارها به خریداران سکه و ارز در قیمت های بالا و روزهای پرنوسان هشدار داده شده است که مراقب باشند چراکه هر ان ممکن است حباب بترکد و خریداران متضرر شوند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود