طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها چه تاثیری بر روی نظر مردم دارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند مالیات پرداختی کجا هزینه می‌شود، گفت: از جمله مسائلی که همیشه در بحث مالیات‌ها مطرح است، این است که برخی از مردم می‌پرسند چرا باید مالیات پرداخت کنند.

حسین صمصامی مزرعه آخوند، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی پیرامون اهمیت اجرای طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها و تأثیر آن بر تشویق مردم به پرداخت مالیات اظهار کرد: از جمله مسائلی که همیشه در بحث مالیات‌ها مطرح است، این است که برخی از مردم می‌پرسند چرا باید مالیات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در واقع آنها می‌خواهند بدانند که این مالیات کجا و چگونه مصرف می‌شود و آیا تأثیری بر زندگی و رفاه آنها دارد یا خیر و در صورتی که مطمئن شوند که مالیات‌هایی که پرداخت می کنند دقیقاً به همان جایی می‌رود که خودشان خواسته‌اند و این موضوع در چارچوب سیاست‌های دولت و بودجه‌ریزی کشور است، انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات خواهند داشت.

صمصامی با بیان اینکه طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها به معنای آن است  که مردم می‌توانند تعیین کنند که مالیات‌های پرداختی آنها در کدام پروژه‌ها یا مناطق صرف شود، تصریح کرد: این امر به‌ویژه برای مناطقی که پروژه‌های عمرانی یا اجتماعی با اولویت دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی گفت: در این صورت، مالیات‌دهندگان به‌طور مستقیم در تخصیص منابع مشارکت می‌کنند و شفافیت بیشتری در فرآیند مالیاتی کشور به‌وجود می‌آید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر نقش این طرح در بهبود نظارت مردمی تاکید و اظهار کرد: از جمله ویژگی‌های برجسته این طرح، افزایش نظارت مردم بر مصرف مالیات‌ها است.

وی ادامه داد: زمانی که مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ بدانند که مالیات‌های آنها به‌طور دقیق در پروژه‌های مشخصی مانند ساخت‌وساز، آموزش، بهداشت یا توسعه زیرساخت‌های مناطق محروم هزینه می‌شود، اعتماد بیشتری به سیستم مالیاتی پیدا می‌کنند و این اعتماد سبب می‌شود تا مالیات‌ها دقیق‌تر به هدف اصابت کنند و بهره‌وری در تخصیص منابع افزایش یابد.

صمصامی در ادامه به نحوه اجرایی‌شدن این طرح اشاره کرد و گفت: دولت باید پروژه‌های دارای اولویت را مشخص کند و در هر منطقه‌ای که نیاز به توسعه و پیشرفت بیشتری دارد، منابع مالیاتی را به آنجا هدایت کند.

وی افزود: این امر نه‌تنها باعث می‌شود که مالیات‌ها در جهت بهبود وضعیت مناطق محروم استفاده شوند، بلکه مشارکت مردم را در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی افزایش می‌دهد. طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها به مردم این امکان را می‌دهد که خودشان تصمیم بگیرند مالیات‌هایشان کجا مصرف شود و این به شفافیت مالیاتی کمک زیادی خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اهداف این طرح، افزایش نظارت مردم و اطمینان‌بخشی به آنها است که مالیات‌های پرداختی‌شان دقیقاً برای پروژه‌هایی که دولت و مردم اولویت داده‌اند، هزینه خواهد شد، ادامه داد: در واقع مردم نه‌تنها گزارش‌های شفافی از نحوه مصرف مالیات‌ها دریافت می‌کنند، بلکه نقش مستقیم‌تری در فرآیند نظارتی خواهند داشت.

صمصامی با بیان اینکه این طرح به بهبود سیستم مالیاتی کشور کمک می کند، نیز افزود: در صورتی که طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها به‌درستی اجرا شود و مردم احساس کنند که مالیات‌هایشان به پروژه‌های خاص و با اولویت تخصیص یافته است، شاهد افزایش اعتماد عمومی و کاهش فرار مالیاتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: این طرح می‌تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم کمک شایانی کند و از این طریق فاصله توسعه‌ای میان مناطق مختلف کشور را کاهش دهد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود