تلاطم در بازار جهانی زعفران ایران

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه خلأ حضور ایران، بازار بین‌المللی زعفران را تهدید می‌کند، گفت: برخی کشورهایی که دارای پیشینه تولید زعفران نیستند نیز به تولید این محصول ورود پیدا کرده‌اند.

علی حسینی گازار، عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران در گفتگویی با بیان اینکه ایران تولیدکننده عمده زعفران جهان محسوب می شود، تصریح کرد: در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز بازار این محصول از سوی زعفران کاران ایرانی تولید و تأمین می‌شود.

وی در این راستا ادامه داد: در حدود ۴ دهه قبل اسپانیا نخستین تولیدکننده بزرگ زعفران در جهان بود و ایران رتبه دوم را داشت؛ هند و یونان به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار داشتند، به تدریج با توجه به کیفیت زعفران ایران و قیمت رقابتی، بازار این محصول در اختیار ایران قرار گرفت؛ اما اسپانیا دوباره در تلاش است تا تأمین عمده بازار را در دست داشته باشد.

علی حسینی گازار گفت: به جز کشورهای دارای پیشینه تولید زعفران، کشورهایی مانند بلغارستان، مجارستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان، هلند و آفریقا هم به تولید این محصول لوکس ورود کرده‌اند.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران در ادامه و درباره این موضوع که ایران چگونه می‌تواند سهم بازار خود را حفظ کند، نیز اظهار کرد: دغدغه کشاورز باید رفع شود؛ ضمن اینکه صنایع تبدیلی باید رشد کند.

وی گفت: مشکلات تحریم، چالش جا به جایی پول، رفع تعهد ارزی و تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد که صادرکننده با ارز آزاد تأمین مواد اولیه می‌کند اما باید ارز حاصل از صادرات را با نرخ نیمایی تحویل دولت دهد و… موانعی است که بازار جهانی محصولات کشاورزی از جمله زعفران را تهدید می‌کند.

حسینی گازار با بیان اینکه تحریم و خلأ حضور ایران در بازار سبب شده تا سایر کشورها بمنظور تأمین نیاز این محصول گران قیمت به موضوع تولید آن ورود کنند، تصریح کرد: ایران باید ۳ دهه قبل برای جلوگیری از خام فروشی برنامه ریزی و برای راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی سرمایه گذاری می‌کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه زعفران کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد که در ایران دیده نشده است گفت: زعفران در کنار صنایع غذایی در صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی نیز مورد استفاده است و دولت باید با ایجاد مشوق‌هایی، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری صنایع تبدیلی کند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود