ایجاد بانک اطلاعاتی ۵۷ عنصر معدنی  

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه در کشور حدود ۸۱ ماده معدنی دارای ارزش اقتصادی بهره‌برداری می‌شود، اظهار کرد: می‌توان از باطله‌های معادن ایران به عنوان یکی از ذخایر معدنی کشور نام برد.

علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی در بخش فرآوری و آنالیز آزمایشگاهی نداشتیم، اظهار کرد: براین اساس تاکنون نتوانستیم بسیاری از عناصر استراتژیک و راهبردی را که اهمیت زیادی دارند شناسایی کنیم.

وی تصریح کرد: بعنوان مثال در معادن کرومیت نسبت به عنصر همراه وانادیم و همچنین در معادن ذغال‌سنگ نسبت به عنصر همراه ژرمانیوم شناخت زیادی نداریم و استفاده نمی‌کنیم.

شهیدی در ادامه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش فرآوری مواد معدنی در دنیا اشاره و تاکید کرد: ایران می تواند از ذخایر باطله‌ها استفاده کند و در نهایت آنها را به چرخه تولید بازگرداند.

وی با بیان اینکه  به نظر می‌رسد بسیاری از عناصر نادر خاکی، استراتژیک و راهبردی در باطله‌ها، پساب‌ها و پسماندهای معادن در حال بهره‌برداری وجود دارند که ما هنوز نتوانستیم به آنها دسترسی پیدا کنیم، گفت: براین اساس شرکت‌های دانش‌بنیانی که صاحب علم به‌روز هستند با نمونه‌برداری از این پساب‌ها و پسماندها می‌توانند ذخایر قابل‌توجهی از عناصر استراتژیک را از درون این باطله‌ها استخراج کنند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ادامه داد: برخی از این عناصر مانند وانادیوم راهبردی و استراتژیک هستند و  در فولاد آلیاژی استفاده می‌شوند.

وی گفت: این عناصر به قدری حائز اهمیت هستند که می‌توانند به زودی جای عناصر پایه را بگیرند و برای مثال در تولید باتری‌ها یا مواد رادیواکتیو که دارای طول عمر ۵۰ سال هستند، به کار روند.

شهیدی اظهار کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی تهیه و ایجاد یک بانک اطلاعاتی ۵۷ عنصری را در دستور کار خود قرار داده که با توجه به پیشرفت علم در شناسایی مواد معدنی و نیاز بیشتر جامعه بشری به مواد معدنی استراتژیک باید بدانیم در آینده از چه عناصری استفاده کنیم که بر همین اساس به نفع ما است که این عناصر را در مطالعات اکتشافی شناسایی کنیم و گامی در جهت پیشبرد فعالیت‌های اکتشافی و صنعتی برداریم.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود