هدف از ایجاد سد تنظیمی زاینده رود چه بوده است؟

سد زاینده رود یکی از سدهای معروف در کشور است ، سدی قدیمی که از دیرباز وظیفه ذخیره و تنظیم آب این منطقه را بر عهده دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

سد زاینده رود و اهداف ساخت آن

سد زاینده‌رود اصفهان‌ در سال ۱۳۴۹  بر روی رودخانه زاینده‌رود اصفهان و در فاصلهٔ ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان اصفهان احداث شده‌است.

پیش از هر چیزی باید بدانید که سد تنظیمی زاینده‌رود در ۴ کیلومتری پایین دست سد زاینده‌رود و صرفا به منظور ذخیره و تنظیم آب خروجی از سد برای مصارف مختلف حاشیهٔ زاینده‌رود در سال ۱۳۵۰ ه‍.ش توسط شرکت‌های فرانسوری سوگرا، کامپنون برنارد و بیار طراحی و اجرا شده‌است.

اهداف ساخت سد زاینده‌رود را شاید بتوان شامل، تولید سالیانه ۲۵۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های فصلی، تنظیم آب کشاورزی مورد نیاز ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی دشت اصفهان و تأمین آب مورد نیاز صنایع مستقر در اصفهان دانست.

 تأسیسات سدزاینده رود  

  • سد قوسی زاینده رود
  • سد تنظیمی زاینده رود
  • نیروگاه زاینده رود
  • ایستگاه پمپاژ اصلی
  • ایستگاه پمپاژ تکمیلی

 مشخصات حوضه آبریز سدزاینده رود  

طول رودخانه زاینده رود تا ورودی دریاچه در ارتفاع 2059 متر حدود 45 کیلومتر است و دریاچه آن نیزطولی حدود 32 و عرض متغیر تا 5 کیلومتر دارد.

 بلندترین نقطه حوزه سدزاینده رود  (کوه کاربوش)4300 متر، پست ترین نقطه دریاچه سدزاینده رود  (بستر رودخانه در محل سدزاینده رود) 1975 متر، دارای مساحت حوزه 413  کیلومترمربع و پست ترین نقطه حوزه آبریز (ورزنه ) درکنار باتلاق گاوخونی  1450   متر است.

معرفی نیروگاه برق آبی سدزاینده رود

نیروگاه برق آبی سدزاینده رود به منظور تأمین قسمتی از برق مورد نیاز شبکه احداث شده است،در واقع کار این نیروگاه شبانه روزی است و بده های متفاوتی را در بستر زاینده رود جاری می سازد و با توجه به میزان آب خروجی از توربین ها در شبانه روز متغیر است که با توجه به این موضوع سد تنظیم کننده در فاصله چهار کیلومتری پایاب سد اصلی بنا شده است تا بتوان بطور یکنواخت آب مورد نیار پایین دست سد را تأمین کرد.

 تولید روزانه نیروگاه تابع مقدارآب  مورد نیاز پایین دست است. نیروگاه  بلافاصله در پایاب سدزاینده رود قراردارد.

 با سد تنظیم کننده زاینده رود بیشتر آشنا شوید

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیمم سد تنظیم کننده تقریباً درچهارکیلومتری پایاب سد اصلی  بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. ظرفیت  مفید این مخزن 1450000  متر مکعب است.

سد تنظیم کننده زاینده رود متشکل از یک قسمت بتونی سرریز به ارتفاع 14 متر و طول 120 متر و دو کانال مجهز به دریچه های قطاعی به ابعاد 2.40 متر * 2 متر که قابلیت مانور بوسیله ‹‹ سروموتور›› های روغنی را دارا است.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود