از واحد پول هند و تاریخچه آن چقدر اطلاعات دارید؟

کشور هند نیز همانند سایر کشورها دارای واحد پولی مخصوص به خود است که در این کشور مردم با آن به داد و ستد می پردازند و برای خود تاریخچه ای دارد.

 هند را می شناسید؟

هند، کشوری در جنوب آسیا و هفتمین کشور پهناور در جهان است.

این کشور از جنوب توسط اقیانوس هند، از جنوب غربی با دریای عرب، و از جنوب شرقی هم توسط خلیج بنگال احاطه شده، همچنین از سمت غرب با پاکستان؛ از شمال با چین، نپال، و بوتان؛ و از سمت شرق با بنگلادش و میانمار مرز مشترک دارد.

 جالب است بدانید که انسان‌های مدرن تا ۵۵٬۰۰۰ سال قبل، هنوز از آفریقا وارد شبه‌قاره هند نشده بودند و اشتغال طولانی مدتشان، در ابتدا به صورت اشکال مختلفی از انزواهای شکارچی گردآورنده بود که سبب شد آن منطقه بعد از آفریقا، از نظر تنوع ژنتیکی انسان‌ها تبدیل به متنوع‌ترین منطقه جهان شود.

تقریبا حدود ۹۰۰۰ سال پیش در این شبه‌قاره، زندگی ثابت و مستقر در حواشی غربی حوضه آبریز رود سند پدیدار شد که طی هزاره سوم پیش از میلاد به تدریج به تمدن دره سند تکامل پیدا کرد.

 واحد پول هند چیست؟

 همانطور که شاید در به گوشتان خورده باشد روپیه، ارز رسمی هند محسوب می شود که به 100 پیسه (Paisa) تقسیم می شود و از سال 2019، سکه 1 روپیه کمترین پول مورد استفاده در هند به حساب می‎آید.

 روپیه با علامت اختصاری ₹ و کد الفبایی INR، یکای پول رایج در کشور هند است.

 پیسه (Paisa)نیز زیر واحد پول هند است، در واقع پیسه یک یکای پول کسری است و برابر با ۱/۱۰۰ از یک یکای پول پایه است و سنتاوو در برخی از کشورهای جهان از جمله هند به کار گرفته می‌شود.

 

نگاهی به تاریخچه روپیه هند

در سال ۱۸۳۵ ضرب سکه این زمینه را برای ایجاد طرح متحد الشکل در سراسر هند فراهم کرد، اما در سال ۱۸۵۸ پس از تسلط کامل امپراطوری بریتانیا بر ۱۰۰ ایالت هند و پشتِ سرِ آن پایان امپراطوری مغول‌ها بود که تصاویر ملی سکه‌ها با تصاویری از پادشاهان بزرگ بریتانیا به نشانه تسلط آن‌ها بر هند، جایگزین گردید.

در سال ۱۸۶۶ همزمان با فروپاشی سیستم مالی، کنترل پول کاغذی نیز به دولت بریتانیا سپرده شد.

جالب است بدانید که ارزشمندترین اسکناس در هندوستان اسکناس 2000 روپیه بوده و بی‌ارزش‌ترین سکه رایج در هند 50 پیسه است.

 در سال 2016 اسکناس هزار روپیه حذف و بجای آن اسکناس دو هزار روپیه وارد شد.

 اسکناسی برای یادبود  مهاتما گاندی

اسکناسی که به یاد بود ۱۰۰ سالگی مهاتما گاندی منتشر شد تنها اسکناس یادبودی است که بانک مرکزی هند آن را صادر کرده است و تصویرِ قایق ماهیگیری در پشت اسکناس ده روپیه به مدت ۴۰ سال باقی ماند.

انواع سکه و اسکناس های هند

سکه‌های هندی 5/0، 1، 2، 5 و 10 روپیه‌ای هستند. البته از این سکه‌ها برای خریدهای خرد تر استفاده می‌شود. اما اسکناس‌های هندی بیشتر از این ها تنوع دارند. 1، 5 و 10 روپیه علاوه بر سکه اسکناس‌ هم دارند ( البته 1 و 5 روپیه‌ امروزه بسیار کم در دسترس هستند). سایر اسکناس‌ های هندی عبارت اند از : 20 روپیه ، 50 روپیه ، 100 روپیه ، 200 روپیه ، 500 روپیه و 2000 روپیه‌ای.

انتهای پیام/

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود