واحد پول کشور غنا چیست؟

کشور غنا، کشوری در قاره آفریقاست که دارای اقتصادی فعال و پویا دارد و توانسته نامی در جهان بیابد. مطابق هر کشوری، غنا نیز دارای پول ملی است که به واسطه آن به داد و ستد می پردازد که در ادامه علاوه بر معرفی این کشور به معرفی واحد پول آن داریم و در نهایت نیم نگاهی به اقتصاد غنا که بدانیم در این کشور چه می گذرد.

معرفی کشور غنا

کشور غنا در بخش غربی قاره آفریقا واقع شده است و بیش از ۹۸% از مردم آن سیاه پوست هستند.

مردمان این کشور از دین مسیحیت پیروی می‌کنند و کشوری است که دقیقاً در کناره اقیانوس اطلس و در همسایگی کشورهای ساحل عاج در بخش غربی قرار گرفته است.

بورکینافاسو یکی از کشورهای همسایه در شمال غنا محسوب می شود.

اقتصاد کشور غنا

اقتصاد غنا دارای منابع غنی و متنوعی از جمله تولید و صادرات کالاهای فناوری دیجیتال، ساخت و ساز خودرو و کشتی و صادرات منابعی مانند هیدروکربن‌ها و مواد معدنی صنعتی و ... است که این تنوع سبب شده این کشور در زیر مجموعه یکی از بالاترین کشورها بر پایهٔ سرانهٔ تولید ناخالص داخلی در غرب آفریقا قرار بگیرد و البته با توجه به تغییر پایه تولید ناخالص داخلی، این کشور در سال ۲۰۱۱ به سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان تبدیل شد.

اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری اقتصاد این کشور را شرح دهیم باید اینطور بگوییم که، اقتصاد داخلی غنا در سال ۲۰۱۲ حول محور خدمات بود که ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد و ۲۸ درصد از نیروی کار را به کار می‌گرفت و علاوه بر صنعتی شدن مرتبط با مواد معدنی و نفت، توسعهٔ صنعتی در غنا همچنان اساسی است و اغلب با پلاستیک (مانند صندلی، کیسه‌های پلاستیکی، تیغ و خودکار) همراه است.

در سال ۲۰۱۳؛ ۵۳٫۶ درصد از نیروی کار غنا در بخش کشاورزی مشغول به کار بودند.

غنا پس از پیشی گرفتن از آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۹، بزرگترین تولیدکنندهٔ طلای آفریقا، و دومین تولیدکنندهٔ بزرگ کاکائو (پس از ساحل عاج) است.

این کشور همچنین دارای معادن الماس، منگنز، بوکسیت، و نفت بسیاری است.

طبق اخبار منتشر شده، نرخ مالیات درآمد شرکتی در کشور غنا به ارزش ۳۲.۵ درصد است.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که نرخ مالیات بر فروش در کشور غنا نیز در ابتدا ۱۲.۰۰ درصد بوده که امروز به ۱۵.۰۰ درصد رسیده و سیستم مالیاتی در این کشور بسیار دقیق است.

 

 واحد پول کشور غنا

سدی غنا (Ghana cedi) با کد ایزوی GHS، یکای پول رایج در کشور غنا است که مسئولیت کنترل این یکای پول برعهدهٔ بانک غنا موسم به بانک مرکزی غنا، که در سال ۱۹۵۷ توسط دولت غنا تأسیس شد، قرار دارد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که، غنا در ژوئیهٔ ۲۰۰۷ با بازتعریف پول خود، سدی (₵) را به سدی عنا (GH₵) تغییر داد. نرخ تبدیل ۱ سدی غنا به ازای هر ۱۰٫۰۰۰ سدی است.

 انتهای پیام/


 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود