رونمایی از بودجه یورویی

لایحه بودجه دولت نشان‌دهنده رشد ۱۶٫۷ درصدی بودجه عمومی کشور است که با توجه به تورم بالای سی درصدی موجود، عملاً می‌تواند به معنای انقباض بودجه‌ای باشد.

ترکیب درآمدهای دولت در بودجه سال آینده نیز با تغییرات قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است؛

آنگونه که از اعداد و ارقام ارایه شده مشخص است، درآمدهای پایدار که عمدتاً مالیات و تعرفه تجاری را شامل می‌شود بیش از چهل درصد افزایش خواهد یافت و به ۱۴۹۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این رقم بیش از ۶۱ درصد منابع عمومی دولت را شامل می‌شود. هر چند افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه اتفاق مثبتی است اما چنین افزایشی نگرانی از بیش برآوردی درآمدهای مالیاتی و یا افزایش فشار مالیاتی را تشدید می‌کند.

شاید سورپرایز بودجه سال آینده را بتوان درآمدهای نفتی دانست. جاییکه درآمدهای ریالی حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی با کاهش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته حدود ۵۵۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر تعیین قیمت فروش نفت به یورو در نظر گرفته شده که از ایده دلارزدایی سیاستگذاران نشات می‌گیرد. به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، قیمت هر بشکه نفت ۶۵ یورو معادل ۷۰ دلار و ۸۵ سنت و صادرات نفت نیز روزانه یک‌میلیون و ۳۵۰هزار بشکه تعیین شده است. در بودجه امسال قیمت هر بشکه ۸۵دلار و صادرات روزانه یک‌میلیون و ۴۰۰هزار بشکه بود.

همچنین بر اساس اعداد اعلام شده واگذاری شرکت‌های دولتی در لایجه بودجه سال آینده کاهش بیش از ۴۳ را نسبت به بودجه امسال تجربه خواهد کرد.

حالا باید دید که لایحه بودجه سال آینده در مسیر تصویب به چه شکل و شمایلی درخواهد آمد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود