شناسایی ۷۰۰ هزار تبعه خارجی و پناهنده در سکونتگاه‌های غیر رسمی شکور

کارشناس شهرسازی گفت: بیش از ۲ میلیون تبعه خارجی و پناهنده در کشور داریم.

حسین غلامی کارشناس شهرسازی  با بیان اینکه پیامدهای مخرب تحریم‌های بین المللی اخیر بر اقتصاد ایران و به تبع شهر تهران، این شهر را نیازمند مقاومت و تاب‌آوری بالایی در برابر شوک های اقتصادی بین المللی کرده است گفت: تهران در شرایطی قرار دارد که باید تاب آوری آن را در بخش های مختلف اقتصادی و شهرسازی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: از جمله مهمترین اقدامات تهران در راستای تاب‌آوری اقتصادی می‌توان به مقابله با اثرات منفی تکانه‌ها و انطباق با شرایط جدید بعد از بروز تکانه‌های اقتصادی پساتحریم اشاره کرد.

این کارشناس شهرسازی  اظهار کرد: شهر تهران هرساله میزبان حجم عظیمی از مهاجرین و پناهندگان است که این پدیده هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر شهر تهران  و دولت تحمیل می کند.

غلامی با بیان اینکه  در حال حاضر حدود دو میلیون تبعه خارجی در شهر تهران سکونت دارند که بیش از هفتصد هزار نفر آنها در یک سال اخیر شناسایی شده اند  افزود: این موضوع نشان از روند رو به رشد این پدیده دارد.

وی افزود: تاثیری که ورود اتباع خارجی به کلانشهر تهران ایجاد می کند قابل تأمل است و می‌تواند چالش های فراوانی را با خود به همراه داشته باشد.

او می گوید:از این رو با توجه به شرایط تحریم های ظالمانه که مردم ایران در سال های گذشته با آن رو به رو بوده، دستیابی کامل به اقتصاد مقاومتی و تاب‌آوری اقتصادی یکی از اهداف اصلی دولت و وزارت راه وشهرسازی و شهرداری است که امید آن می رود که با ممارست و همکاری برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی، به این مهم دست یابد.

وی با اشاره به اینکه  یکی از این چالش ها که به حوزه فعالیت برنامه اسکان بشر ملل متحد نیز مرتبط است، بحث اسکان مهاجران و پناهندگان است گفت: بسیاری از آنها در سکونتگاه هایی غیرقانونی اقامت می کنند که به دلیل فقدان مدارک هویتی قابلیت ساماندهی ندارند.

غلامی اظهار کرد: به نظر می رسد تنها راه مواجهه با این مسئله، ایجاد تعاملات بین المللی هم بین شهرها و کشورها و هم نهادهای بین المللی باشد، چراکه سامان دادن پناهندگان امری چند لایه است که فقط یک لایه آن به کشور ایران و شهر تهران مربوط می‌شود و لایه های دیگر در گرو تعاملات بین المللی بین کشورها و نهادهای بین المللی و همچنین تعامل نهادهای دولتی و غیر دولتی است.

 این کارشناس شهرسازی  با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اولین گام‌های برنامه‌ریزی شهر تهران برای تاب‌آوری اقتصادی و سازگاری، ارزیابی ریسک‌ها و آسیب‌پذیری‌های شهری در برابر شوک‌ها و استرس‌های مختلف بوده است گفت؛  این موضوع شامل شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات بالقوه، احتمال و شدت آنها و تأثیرات آنها بر بخش ها، نقش آفرینان و مکان های مختلف است.

وی افزود: این بررسی شامل موضوعاتی از جمله مسکن، تقسیم عادلانع شهر و خلق پتانسیل های اقتصادی بوده است. گفتنی است که ارزیابی خطرات و آسیب پذیری ها شامل درک عوامل اساسی مانند تنوع، افزونگی، ارتباط، فراگیر بودن و نوآوری است که اقتصاد تهران را کم و بیش انعطاف پذیر و سازگار می کند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود