با ارزش‌ترین دارایی‌های جهان براساس ارزش بازار؛

نگاهی به رشد سهام گوگل در 2023

گوگل یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های جهان براساس ارزش بازار محسوب می شود که  در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ فصل درخشانی سپری کرد و توانست نزدیک‌به ۷۵ میلیارد دلار درآمد به جیب بزند.

گوگل (Google)؛ بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌ی آلفابت  شرکت آمریکایی فعال در حوزهٔ فناوری اطلاعات شامل جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات، نرم‌افزار و سخت‌افزار است که توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد .

گوگل بر گرفته شده از واژهٔ گوگول  که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که گونه‌ای شعار و در واقع مقصود موضوع است.  

گوگل ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ انجام شد.

هدف گوگل از آغاز «سازماندهی کردن اطلاعات جهان و دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم» بود، و شعار غیررسمی شرکت که توسط مهندس گوگل امیت پاتل ابداع شد  و توسط پل بوچهیت از آن حمایت شد.

نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند خدمت ایمیل جی‌میل و شبکه‌های اجتماعی گوگل+ را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزارهای رومیزی نیز توسعه پیدا کرد، با برنامه‌هایی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی و ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌رسان فوری گوگل تاک. گوگل سازنده پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایل جهان، اندروید و سیستم‌عامل گوگل کروم نیز است.

 

افزایش رشد سهام آلفابت، شرکت مادر گوگل

 بر اساس گزارش CNBC، سود هر سهم آلفابت در ماه های اخیر منتهی به 2023 به ۱٫۴۴ دلار رسید و درآمد این شرکت ۷۴٫۶ میلیارد دلار بود. همچنین درآمد تبلیغات یوتیوب به ۷٫۶۷ میلیارد دلار و درآمد بخش گوگل کلاد به ۸٫۰۳ میلیارد دلار رسید.

درآمد فصل دوم ۲۰۲۳ گوگل رشد هفت درصدی نسبت‌به فصل دوم ۲۰۲۲ تجربه کرده است. این شرکت سال گذشته ۶۹٫۷ میلیارد دلار درآمد به جیب زده بود.

این چهارمین فصل متوالی است که شرکت مادر گوگل روند روبه‌رشد دارد، اما رشد آلفابت همواره یک‌رقمی بوده است؛ موضوعی که به کاهش هزینه‌کرد شرکت‌ها برای تبلیغات آنلاین ربط داده می‌شود.

در واقع درآمد واحد گوگل کلاد که شامل زیرساخت و اپلیکیشن‌های بهره‌وری است به‌میزان ۲۸ درصد رشد کرد. این واحد تجاری که در فصل اول ۲۰۲۳ به سوددهی رسید، در سال ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۵۹۰ میلیون دلار ضرر ثبت کرده بود؛ اما در فصل دوم ۲۰۲۳ توانست به سود عملیاتی ۳۹۵ میلیون دلار برسد.

درآمد تبلیغاتی گوگل ۳٫۳ درصد رشد کرد و به ۵۸٫۱۴ میلیارد دلار رسید. درآمد تبلیغاتی یوتیوب فراتر از انتظار تحلیلگران بود و به ۷٫۶۷ میلیارد دلار رسید که بیشتر از سال گذشته است. این پلتفرم بزرگ در سال‌های اخیر با رقابت شدید از سوی تیک‌تاک و ویدیوهای کوتاه مواجه شده است. درآمد واحد تجاری «جست‌و‌جو و موارد دیگر» کمی نسبت‌به سال گذشته رشد کرد تا به ۴۲٫۶۳ میلیارد دلار برسد.

 سود خالص گوگل در فصل دوم سال 2023 میلادی ۱۸٫۳۷ میلیارد دلار بود. این شرکت در فصل دوم سال 2022 ۱۶ میلیارد دلار سود خالص به جیب زد.  

 

 بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود