با ارزش‌ترین دارایی‌های جهان براساس ارزش بازار؛

آرامکو؛ باارزش‌ترین شرکت جهان

شرکت سعودی آرامکو (ٔArabian-American Oil Company) پیش‌تر با نام رسمی شرکت نفت عربی-آمریکایی شناخته می شد، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی و تحت تملک دولت آن کشور که از لحاظ مالکیت ذخایر (نفت خام و گاز طبیعی) یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود.

جالب است بدانید، ارزش بازار شرکت سعودی آرامکو میان ۴ تا ۵ تریلیون دلار آمریکا برآورد شده که سبب می شود این شرکت با ارزش‌ترین شرکت کنونی جهان محسوب شود.

دفتر مرکزی شرکت آرامکو، در شهر ظهران در خاور عربستان سعودی قرار دارد.

آرامکو هنوز به شدت وابسته به میدان نفتی "غوار" در شرق کشور است. غوار بزرگترین میدان نفتی جهان محسوب می‌شود و پس از ده‌ها سال همچنان حدود ۴درصد کل میزان استخراج نفت جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این برآورد کارشناسان که کاهش احتمالی ذخایر این حوزه نفتی امکان استخراج تا کنونی را مختل کند تا کنون واقعیت نیافته است.

شرکت نفت عربستان که بیشتر با نام آرامکو شناخته می‌شود، در سال ۱۹۳۳ تاسیس شد و یک شرکت نفت و گاز یکپارچه مستقر در عربستان است.

جالب است بدانید که شرکت سعودی آرامکو در حوزه تجارت مواد شیمیایی نیز فعالیت دارد.

ارزش بازار این شرکت ۲.۱۵ تریلیون دلار ارزیابی شده است و درآمد شرکت سعودی آرامکو حتی به بیش از ۵۰۱ میلیارد دلار و درآمد خالص آن ۱۲۶ میلیارد دلار نیز می رسد.

از جمله مواردی که در توضیحات این شرکت می توان به آن اشاره کرد این است که، صفحه عربستان سعودی به فارسی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده است که که شرکت آرامکو سعودی به سودآورترین شرکت جهان تبدیل شده است. در واقع این صفحه سود شرکت آرامکو را ۲۶۴ میلیارد دلار و سود شرکت اپل را ۱۱۴ میلیارد دلار اعلام کرد.

 

تنها بخشی کمی از سهام آرامکو در بازار بورس قابل معامله است و بخش عمده این شرکت معظم در انحصار دولتی است و با توجه به این موضوع در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی دولت عربستان با فروش ۱٫۵ درصد از سهام شرکت آرامکو در بازار سهام ریاض ۲۵ میلیارد و ششصد میلیون دلار به دست آورد که بالاترین عایدی ناشی از عرضه اولیه سهام یک شرکت در تاریخ بازار بورس تا آن هنگام بوده‌است.

باارزش‌ترین شرکت جهانی

جالب است بدانید، در مه ۲۰۲۲ پس از همه‌گیری کرونا و افزایش تقاضای نفت خام در جهان، شرکت سعودی آرامکو به عنوان با ارزش‌ترین شرکت جهان از شرکت اپل پیشی گرفت. ارزش آرامکو در آن تاریخ ۲/۴۲ تریلیون دلار برآورد شد.

 

بیشتر بخوانید:

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود