چه نقره‌ای مناسب سرمایه‌گذاری است؟

طلا یا نقره، اگر شما باشید برای سرمایه گذاری کدام مورد را انتخاب می کنید و ترجیح می دهید پولتان در کدام بازار غلط بخورد؟

جالب است بدانید که بسیاری سرمایه گذاری در زمان رکود را بهترین گزینه می دانند،  اما

چرا سرمایه گذاری در نقره در شرایط رکودی بهتر است؟

همانطور که می دانید سرمایه گذاری در طلا یکی از سرمایه گذاری‌های سنتی در جامعه محسوب می شود و اکثر افراد جامعه سعی در سرمایه گذاری در طلا را دارند و کمتر اشتیاقی برای سرمایه گذاری در نقره دارند زیرا آگاهی و اطلاعات چندانی از بازار نقره ندارند.

در واقع هر دو طلا و نقره جزو فلزات گرانبها محسوب می شوند و در طول تاریخ یکی از ابزار‌های ذخیره ارزش بوده‌اند.

 این فلزاتِ با ارزش، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که یکی از این تفاوت‌های اساسی، میزان مصرف آن‌ها در صنعت است.

در واقع براساس بررسی‌های صورت گرفته در حدود 57 درصد نقره تولیدی در صنایع مصرف می‌شود اما تنها حدود 12 درصد از طلای استخراج شده در صنعت مصرف می‌شود که سهم بزرگی از آن هم در جواهرسازی است.

در شرایطی که رکود پیش می‌آید، یعنی زمانی که بنا به دلایلی تقاضا در کل جامعه کاهش می‌یابد، این کاهش تقاضا منجر به برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده و مشکلات بسیاری را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند و از سوی دیگر میزان مصرف نقره در واحد‌های صنعتی به دلیل کاهش تولید ناشی از رکود کاهش می‌یابد و در نهایت با کاهش میزان تقاضا برای نقره از طرف صنایع، قیمت آن کاهش می‌یابد.

 

در نتیجه بهترین زمان برای سرمایه گذاری در نقره در اوج دوره رکود اقتصادی است.

پس از این دوره و با رونق گرفتن اقتصاد و افزایش تولید صنایع، تقاضا برای نقره افزایش خواهد یافت. این افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت نقره می شود و افرادی که در شرایط رکودی در این فلز سرمایه گذاری کرده‌اند، سود قابل توجهی خواهند برد.

میزان نوسان و ریسک سرمایه گذاری در نقره

گاهی سرمایه گذاری در نقره می‌تواند در کوتاه‌مدت سوددهی بالاتری از طلا داشته باشد. بهتر بودن سرمایه گذاری کوتاه مدت در نقره به دلیل نوسانات بیشتر آن نسبت به طلا است. سرمایه گذاری در طلا در طول زمان نوسانات کمتری نسبت به نقره دارد و به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری در طلا پایین‌تر از سرمایه گذاری در نقره است.

روش های سرمایه گذاری در نقره

پیش از اقدام به این موضوع توجه داشته باشید که عوامل مختلفی مانند نوسانات قیمت، اقتصاد کشور و شرایط بین‌المللی نیز بر روند سرمایه‌گذاری در نقره تاثیر می‌گذارند. به‌طوری کلی در ایران، مردم می‌توانند به سه روش مختلف خرید نقره برای سرمایه گذاری انجام دهند:

  1. خرید و فروش نقره در بازار فیزیکی
  2. استفاده از صندوق‌ های سرمایه گذاری نقره
  3. خرید نقره در بورس

اما چه نقره ای بخریم؟

اگر علاقه‌مند به خرید نقره برای سرمایه گذاری به صورت فیزیکی هستید، می‌توانید این انواع و اشکال نقره را بخرید:

  • شمش نقره برای سرمایه گذاری: در این روش باید شمش‌های نقره را از فروشندگان فیزیکی تهیه کنید. البته لازم است عیار، گرم و اعتبار فروشنده را بررسی کنید.
  • نقره ساچمه ای برای سرمایه گذاری: نقره ساچمه‌ ای یا نقره خام یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در این فلز است که نیازی به پرداخت اجرت ساخت ندارد.
  • خرید جواهرآلات نقره برای سرمایه گذاری: روش دیگر، خرید جواهرآلات نقره و نگه‌داری آن‌ها به قصد سرمایه گذاری است.

البته روش خرید جواهرآلات نقره برای سرمایه گذاری پیشنهاد نمی‌شود؛ چراکه در این حالت شما باید دستمزدی را تحت عنوان اجرت و مالیات قطعه طلا را بپردازید.

بیشتر بخوانید:

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود