آیا معامله با ارزهای دلاری در بازار مسکن سبب ایجاد تحولی مثبت است؟

یکی از کارشناسان حوزه مسکن درباره انجام معاملات با ارزهای دلاری در بازار مسکن اظهار کرد: خرید مسکن با دلار، بیت‌کوین و … نوعی خروج ارز از کشور محسوب می‌شود، که این روند نیازمند قوانین سخت است.

طی سال‌های اخیر موضوع فروش دلاری مسکن در ابتدا از سوی برخی مالکان واحدهای لوکس و یا افراد دو تابعیتی در مناطق به اصطلاح بالا شهر پایتخت آغاز شد و پس از آن به مرور برخی از فعالان حوزه مسکن نیز به این موضوع روی آوردند.

براین اساس می توان گفت، از ابتدای سال ۱۳۹۷ و همزمان با جهش نرخ دلار به موازات بازار مسکن با تأثیر پذیری از این بازار افزایشی شد.

باتوجه به این قوانین قرارداد فروش خانه بر اساس ریال محاسبه می‌شود و باید شماره چک در قرارداد درج شود و غیر از این معامله‌ای ثبت نخواهد شد و غیر قانونی محسوب می‌شود  اما با شکل گیری معاملات نامرئی در بازار دلار و مسکن و با توجه به شکل‌گیری «انتظارات تورمی» در بازارهای مختلف ناشی از افزایش نرخ ارز و ادامه افزایش آن در طول سال‌های متوالی، زمینه التهابی برای هیجان خریدهای سرمایه‌ای آپارتمان و همچنین تعجیل خریداران مصرفی مسکن برای خرید متولد شده است.

می توان گفت جو روانی بازار مسکن از سال ۹۷ به بعد، همواره تحت‌تأثیر اتفاقات بازار دلار بوده است و از آن پس با ورود معامله‌گران مسکن غیر مصرفی تشدید خرید و فروش دلاری مسکن نیز به چشم آمد زیرا این افراد بازی خود را بر اساس تحولات مثبت و منفی بازار دلار، طراحی و پیاده سازی می کردند.

اما قسمت ناخوشایند ماجرا آنجاست که این موضوع تنها به همان زمان ختم نشد و حتی طی روزهای اخیر نیز ما شاهد خرید و فروش دلاری مسکن هستیم، بطوری که براساس بررسی های صورت گرفته مالکان صرفا انگیزه خود را از عرضه دلاری آپارتمان، همتراز کردن سرمایه‌هایشان با تورم بازارهای موازی مطرح کرده اند.

یک نوع تغییر ماهیت بازار که به ویژه در پایتخت شاهد آن هستیم و پس از آن توانسته شهرهای اطراف تهران و شمال کشور را زیر سایه خود فرو ببرد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که بازار مسکن طی دهه های گذشته نسبت به تحولات اقتصادی دیتر واکنش نشان می‌داد اما اخیراً سنت این بازار تغییر کرده و بازارهای موازی را نیز پشت سر گذاشته است؛ زیرا جهش، رکود، رونق و مجدداً جهش، رفتار معمول بازار مسکن بود؛ پیش‌از این بازارهای ارز و طلا به شکل لحظه‌ای با یکدیگر همسو می‌شدند اما مسکن و خودرو وابستگی چندانی در کوتاه مدت به طلا و ارز نشان نمی‌دادند.

اما فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگویی با بیان اینکه خرید دلاری مسکن، بنوعی خروج ارز از کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: خرید و فروش مسکن با دلار، بیت‌کوین و … نوعی خروج ارز از کشور است و باید بدانیم که این روند مطلوب نیست و در پی آن و نیازمند قوانین سخت در این حوزه خواهیم بود.

وی همچنین در ادامه به موضوع خرید و فروش مسکن از طریق ارز «توکن» پرداخت و گفت: طی سال 1402 زیرساخت‌هایی از طرف بلاک چین (Blockchain) به منظور تبدیل دارایی‌های مسکن به ارز دیجیتال توکن ایجاد شده است که می توان گفت، تقریباً روندی مشابه فروش متری در بورس است و با توجه به این موضوع توکن‌های مسکن در بازار داخلی و کریپتو (Cryptocurrency - رمز ارز) قابلیت معامله داشت.

ایلاتی در این راستا تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه باید از معامله مسکن با ارزهای دلار و بیت‌کویین در بازار جلوگیری به عمل آید اما رواج معامله با رمز ارز «توکن» سبب تجمیع سرمایه‌های خرد و تمرکز عده‌ای از فعالان این صنعت در جهش رشد سرعت ساخت و ساز می شود و این امر در واقع سبب ایجاد تحولات مثبتی در بازار مسکن خواهد شد.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه استفاده از این ارز دیجیتال صرفاً در زمینه ساخت و ساز و تجمیع سرمایه‌های خرد داخل مناسب است، تاکید کرد: با توجه به این موضوع باید توجه داشته باشیم که این روش نباید چالشی در راستای خانه‌دار شدن افراد ایجاد کند زیرا توکن‌سازی می‌تواند در بخش املاک و مستغلات تغییرات مثبتی تراکنش‌های شفاف‌تر و کارآمدتر، نقدینگی بیشتر، فرصتی برای سرمایه‌گذاران خرد، بازاری با جریان آزاد و کاهش ریسک معامله را ایجاد کند.

وی همچنین افزود: افراد می‌توانند با استفاده از «توکن» مسکن را بر اساس سرمایه‌ای که دارند متراژی خریداری کنند از یک سو سرمایه‌گذاری مناسبی برای معامله با یکدیگر است و از سوی دیگر در بازار رمز ارز نیز قابلیت معامله دارد.

ایلاتی تاکید کرد: باید ابتدا زیرساخت‌ها این رویه ایجاد و مشکلات حقوقی رفع شود سپس نسبت به این مساله اقدام کنند.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود