با وجود ارز ترجیحی چطور قیمت گذاری دستوری را حذف کنیم؟

وزیر صمت تاکید کرد: ما باید در خصوص ارز ترجیحی به راه حل برسیم و مساله را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی با بیان اینکه در دنیا چیزی به نام تأمین ارز نداریم زیرا در دنیا برای ارز یک نرخ مشخص اعلام می‌کنند و می‌گویند این نرخ، نرخ تبادل است، گفت: اما در ایران به دلیل اینکه نرخ ارز در سطوح مختلف است در حال حاضر تأمین ارز تبدیل به مساله شده است.

وی ادامه داد: اینکه چه کسانی ارز ۴۲۰۰، ارز ۲۸۵۰۰ و… می‌گیرند تبدیل به مساله شده است.

علی آبادی تصریح کرد: مسائل بعدی تأمین انرژی و آب، تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی، تسهیل در صدور مجوزها و مشوق‌ها است. موضوع بعدی حذف قیمت گذاری دستوری است که یک مشکل کاملاً شناخته شده است اما در این شرایط باید چه کنیم؟ و زمانی که در این شرایط مثلاً ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم بعد باید اجازه دهیم صنعتگر کالا را با قیمت دلخواه خود بفروشد؟

وی ادامه داد: ما باید در این خصوص به راه حل برسیم و مساله را به صورت ریشه‌ای حل کنیم. موضوع ارز در دنیا مساله نیست اما در ایران به دلیل سطوح مختلف ارزی تبدیل به مساله شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه تحریک تقاضا مساله بعدی موجود است نیز اظهار کرد: متأسفانه در برخی از صنایع به دلیل نبود تقاضا مشکل داریم.

وی تصریح کرد: نه اینکه تقاضا نیست زیرا مردم نیاز ندارند بلکه مردم نمی‌توانند این تقاضا را تأمین کنند؛ در برخی از تبلیغات تلویزیونی می‌بینیم که صنایع اعلام می‌کنند «امسال به قیمت پارسال»؛ منظور از این تبلیغ این است که در شرایط مطلوبی از نظر تقاضا نیست.

علی آبادی  همچنین با بیان اینکه تقویت بنیه نیروی انسانی در وزارت صمت از جمله مشکلاتی است که دولت با آن مواجه است، گفت: دستگاه‌های دولتی در حال ضعیف شدن هستند زیرا نظام حقوق و دستمزد اصلاح نمی‌شود و از آن طرف نمی‌توانند جبران کننده نیازهای صنایع باشند زیرا ظرفیت کافی وجود ندارد. 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود