هزینه انرژی در خودروهای برقی چقدر است؟

رئیس ایدرو درباره هزینه انرژی در خودروهای برقی گفت: هزینه برق هر ۱۰۰ کیلومتر خودروهای برقی با تعرفه ۲۰۰ تومانی برق خانگی ارزان قیمت حدود سه هزار تومان است.

بابک احمدی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان اینکه خودروهای برقی دارای مزایای بسیاری از جمله مدیریت انرژی، مسایل محیط زیستی ‌کاهش استفاده از سوخت های فسیلی هستند، به ابراز نگرانی برخی درباره تامین انرژی این خودروها اشاره کرد و گفت:  خودروهای برقی سهم قابل توجهی از مصرف برق نیروگاه‌ها را به خود اختصاص نمی‌دهند.

وی در این راستا تصریح کرد: در برخی کشورها برای ترویج استفاده از خودروهای برقی، در بعضی از ساعات تردد خودروهای بنزینی را به خاطر محدودیت سوخت‌های فسیلی و مسایل محیط زیستی ممنوع کرده‌اند.

احمدی با بیان اینکه پیک مصرف برق در ۷۲ ساعت و در روز هست، گفت: این امر در حالی است که امکان شارژ خودروهای برقی در شب فراهم شده است و در این راستا هیچگونه محدودیت انرژی وجود ندارد و برق مورد نیاز برای خودروهای برقی تامین شده است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، ادامه داد: میزان مصرف برق در خودروهای برقی ۱۵ کیلووات در هر ۱۰۰ کیلومتر است و  در خودروهای سواری بنزینی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می شود اما در طرح خودروهای برقی هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ کیلووات برق مصرف می شود.

وی همچنین ادامه داد: هزینه برق هر ۱۰۰ کیلومتر خودروهای برقی با تعرفه ۲۰۰ تومانی برق خانگی ارزان قیمت حدود سه هزار تومان است و به ازای برق گران‌قیمت یک هزار و ۶۰۰ تومانی، حدود ۲۴ هزار تومان خواهد بود در حالی که هر لیتر بنزین با قیمت سه هزار تومانی در ۱۰ لیتر معادل ۳۰ هزار تومان است.

احمدی با بیان اینکه در حال حاضر ارزان‌ترین برق اختصاص به خانگی با ۲۰۰ تومان به ازای هر ساعت و برق گرانقیمت خورشیدی حدود یک هزار و ۶۰۰ تومان است، افزود:۵۰ کیلووات ساعت باتری کامل خودروهای برقی است که حدود ۳۴۰ تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش در شرایط مختلف را فراهم می کند.

وی همچنین ضمن اشاره به مصرف برق ۳۵۰ هزار خودرو برقی اظهار کرد: در صورتی که این تعداد خودرو از ابتدا تا انتهای سال به حمل و نقل اضافه شود، سهم ۹۰ مگاوات از ۷۰ هزار مگاوات برق تولیدی کشور را به خود اختصاص پیدا خواهد کرد.

رئیس ایدرو تاکید کرد: در حال حاضر ۸۸ هزار مگاوات ظرفیت اسمی و ۷۰ هزار مگاوات تولید برق در کشور داریم که امکان تامین برق خودروهای برقی وجود دارد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود