آیا قرار است ایران غیرقابل سکونت شود؟

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تنها در ۴ استان حاشیه خلیج‌فارس با توسعه جنگل‌کاری امکان افزایش ۲۰ درصدی رطوبت وجود دارد، افزود: اما برخلاف گفته‌ها، ایران محکوم به خشکی و غیرقابل سکونت شدن نیست.

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در اظهاراتی با بیان اینکه اکنون چالش‌های مهم منابع طبیعی در جهان، نوسانات اقلیمی و تغییرات جوی، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان‌زایی است، اظهار کرد: پدیده بیابان‌زایی در قالب خشک شدن پوشش گیاهی و سفره‌های آب زیرزمینی، منجر به فقر و مهاجرت اکولوژیکی شده و پدیده‌های از قبیل سیل و فرسایش خاک را به دنبال خواهد داشت.

وی در این راستا تصریح کرد: ایران سابقه طولانی در مبارزه با بیابان‌زایی دارد.

نوبخت افزود: در واقع ایران بیابان زدایی را از سال ۱۳۳۸ آغاز کرده و پس از انقلاب روی بیابان زدایی حدود ۱.۴ میلیون هکتار کار شده و ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی نیز مالچ پاشی شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بر خلاف برخی اظهارات، ایران محکوم به خشکی و غیر قابل سکونت شدن نیست، تاکید کرد: با دانش امروز و بهره‌گیری از هوش مصنوعی مشخص شده است که فقط در ۴ استان حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در کشور، در صورت توسعه جنگل کاری امکان افزایش ۲۰ درصدی رطوبت و کاهش میانگین دمای ۳ درجه سانتیگراد وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون ۱۶۰ میلیارد متر مکعب به آبخوان‌های کشور بدهکاریم و از سوی دیگر نیز اقدامات خوبی در زمینه آبخیزداری و آبخوان داری در کشور انجام شده است و امروز با انجام اقدامات آبخوان داری در بالادست ۱۰ هزار رشته قنات، افزایش آب قنوات، مهاجرت معکوس و توسعه کشاورزی در حوزه این قنوات محقق شده است که در صورت ادامه این فعالیت‌ها می‌توان این دستاورد را به ۳۰ هزار رشته قنات دیگر نیز توسعه داد.

نوبخت همچنین اظهار کرد: از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی وسعت کشور، ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش خاک قرار دارد که ۱۲۰ میلیون هکتار آن در حوزه آبخیزداری و ۱۴ میلیون هکتار آن در حوزه آبخوان داری قرار می‌گیرد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود