علیزاده در گفتگو با روزمرگی اقتصاد مطرح کرد؛

انفجار حاشیه‌نشینی در حومه کلانشهرها

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شیب تند افزایش قیمت مسکن در چند ماه اخیر، زنگ خطر مهاجرت گسترده مردم به حومه کلانشهرها را به صدا درآورده است، تاکید کرد: متاسفانه نرخ رشد سالانه حاشیه نشینی در تهران رو به رشد و افزایش است.

محمد علیزاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار روزمرگی اقتصاد، در خصوص افزایش اجاره بها و ودیعه برای رهن و اجاره مسکن گفت: افزایش اجاره بها و ودیعه مسکن اتفاقی است که پیرو اتفاقات قبلی رخ داده است، در واقع نتیجه تورم و افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه تورم یکی از شاخص‌های اقتصاد کلان است، تاکید کرد: مدیریت اصلی کنترل تورم و مهار قیمت‌ها جزو وظایف اصلی دولت است. به نظر می‌رسد مصوباتی از جمله مالیات بر خانه‌های خالی، افزایش اجاره بهای مسکن مطابق با هر منطقه که توسط مجلس در خصوص مسکن صورت گرفته کافی نیست و مردم همچنان با معضل افزایش اجاره بها و قیمت مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به شعار انتخاباتی دولت سیزدهم در خصوص عرضه مسکن و کنترل قیمت‌ها، تصریح کرد: متاسفانه در بخش کمبود عرضه مسکن و افزایش قیمت، دولت بسیار ضعیف عمل کرده است. بی‌تردید دولت با اختصاص تسهیلات جهت خرید مسکن یا وام برای مستاجرین می‌تواند حمایت‌هایی را در نظر بگیرد، البته در صورتی که این تسهیلات به موقع به آنان تعلق گیرد.

علیزاده با بیان اینکه شیب تند افزایش قیمت مسکن در چند ماه اخیر، زنگ خطر مهاجرت گسترده مردم به شهرهای اطراف تهران را به صدا درآورده است، ادامه داد: متاسفانه نرخ رشد سالانه حاشیه نشینی در تهران رو به افزایش است. ظاهرا کوچ مردم به حاشیه کلان شهرها یک راه حل ساده به نظر می‌رسد، اما تامین نیازهای اساسی آنان از جمله خدمات شهری، تردد به محل کار و سایر موارد از دیگر مسائلی است که مردم را با مشکلات مختلفی روبرو می‌کند.  

وی در مورد پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حاشیه نشینی بر زندگی مردم یادآور شد: بدیهی است که مردم ساعات زیادی را در روز به رفت و آمد اختصاص می‌دهند و حتی نمی‌توانند تعامل زیادی با افراد خانواده خود داشته باشند. این مسئله منجر به فشار روانی بر روی آنان می‌شود. مردمی که از طرف دولت حمایت نمی‌شوند معمولا ساده‌ترین راه که مهاجرت به حومه کلان شهرها است را انتخاب می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: طی ۴ سال گذشته در شهرهای بزرگ به دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن مردم به ناچار منزل مسکونی خود را کوچکتر کرده و منطقه‌ای که در آن ساکن بودند را تغییر داده‌اند و در نهایت به ناچار حاشیه نشینی را انتخاب کردند. نکته جالب‌تر اینکه در حاشیه کلان شهرها نیز اجاره بهای مسکن افزایش پیدا کرده است. از سویی دیگر برخی از موجران به خود اجازه می‌دهند تا مصوبات و قوانین را نادیده گرفته و بدون توجه به تعرفه‌های قانونی اقدام به افزایش اجاره بها کنند.

علیزاده در پایان با بیان اینکه تامین نیازهای اولیه مردم در حاشیه کلان شهرها باید مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: حاشیه نشینی در حومه کلانشهرها تبعاتی مانند ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و ایجاد شغل‌های کاذب که در تولید اقتصاد ناسالم نقش دارند را به وجود می‌آورد، چرا که شغل حقیقی منجر به ایجاد اقتصاد طبیعی می‌شود و شغل کاذب نیز اقتصاد ناسالم را به وجود می‌آورد و به ایجاد درآمدهای نامشروع نیز دامن می‌زند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود